انواع مشتری فریلنسر ها و نحوه برخورد با آنها

انواع مشتری فریلنسر ها و نحوه برخورد با آنها
تاریخ: 2023/06/13
بازدید: بازدید
دیدگاه: دیدگاه

شناسایی انواع مشتری فریلنسرها به آنها کمک می کند تا تعادل را در کار خود حفظ کرده و درگیر اضافه کاری نشوند. تمام فریلنسرها می دانند که رسیدن به اولین درآمد، سخت ترین کار در عالم فریلنسری است. گاهی پیدا کردن اولین مشتری آنقدر کار سختی است که فریلنسرها ناچار می شوند کار را شروع نکرده تمام کنند. اما اگر کسی در این مرحله موفق شود، بازخورد های مشتری های قبلی مشتریان بعدی را به همراه می آورد. چالش دوم فریلنسرها اینجا شروع می شود: آشنایی با انواع مشتری فریلنسر ها و پرهیز از مشتریانی که کابوس آدم می شوند.

اگر شما کار فریلنسری را تازه شروع کردید، با خواندن این مقاله زمان شناخت انواع مشتری فریلنسر ها را کوتاه تر خواهید کرد. آکادمی تکانش در این مقاله به شما کمک می کند که مهارت های فریلنسری خود را تکمیل کنید و تا رسیدن به درآمد دلاری در کنارتان خواهد ماند.

انواع مشتری فریلنسر ها

از بعضی انواع مشتری فریلنسر ها باید دور ماند. این مشتریان ممکن است با یک بازخورد منفی به اعتبار شما لطمه بزنند. علاوه بر آن گاهی انرژی زیادی از فریلنسر می گیرند بی آن که بهره زیادی به او برسانند. اما مشتریانی هم هستند که نعمتی برای فریلنسر محسوب می شوند. آنها مودب، دست دلباز و خوش قولند  و گاهی منبع درآمد منظمی به حساب می آیند. ما در آکادمی تکانش همراه شماییم تا با انواع مشتری فریلنسر ها آشنا شوید:

مشتری فریلنسر ها با بودجه محدود

مشتری فریلنسر ها  گاهی زیاد از حد درگیر یک قران و دوزار هستند. معمولا استارت آپ ها یا افرادی که ابتدای راه اندازی یک کسب و کارند، از این نوع از مشتری فریلنسر ها هستند. آنها حتی قبل از آنکه درست اندازه کار را توضیح داده باشند، دنبال یک قیمت مقرون به صرفه از شما هستند. با این نوع از مشتری فریلنسر ها،  شما دائما درگیر چانه زنی هستید و حتی گاهی ممکن است وسط کار پولشان تمام شود. همچنین شاید توانمندی های فریلنسر خود را زیر سوال ببرند تا تخفیف را موجه جلوه دهند.

عیب دیگر این مشتریان هم این است که گاهی بیش از اندازه توافق شده از شما کار می کشند. بنابراین ترجیحا تا زمانی که مجبور نشدید یا تحت فشار مالی نیستید، سراغ این نوع مشتریان نروید. با این حال کار کردن با آنها آنقدرها هم سخت نیست. معمولا انتظارات بالایی ندارند و می توانند به پربار شدن رزومه یک فریلنسر کمک کنند.

[article_link] ۱۰ گام تا مذاکره موفق فریلنسری [/article_link]

مشتریان کنترل گر

بعضی مشتری فریلنسر ها لحظه ای شما را رها نمی کند و وقت و بی وقت تماس می گیرند. شاید این گروه از انواع مشتری فریلنسر ها پول خوبی بدهند و سفارش های جذابی دارند اما کار با آنها پرفشار است. زیرا اغلب فکر می کنند از شما بهترند و با پیگیری های دائمی ممکن است اعتماد به نفس فریلنسرها را زیر سوال ببرند.

در رابطه با آن گروه از مشتری فریلنسر ها که کنترل گر و حتی وسواسی هستند، آکادمی تکانش دو توصیه برای شما دارد: اول این که خودتان آنها را درجریان پیشرفت کار قرار دهید. مراحل کار را تعریف کنید و با استفاده از امکاناتی مثل Google Spreadsheet مشتری را مطلع نگه دارید. توصیه دوم این که انواع مشتری فریلنسر ها چه خوب و چه بد باید محدوده های شما را بدانند. یک فریلنسر باید به مشتریان خود بگوید چه زمانی در دسترس است و چه زمانی پاسخگو نخواهد بود.

مشتریان غیر شفاف

بعضی از مشتری فریلنسر ها نه اهل چانه زنی هستند و نه با پیگیری های دائمی فریلنسر را کلافه می کنند. آنها فقط درست نمی گویند چه انتظارات و درخواست هایی دارند. ابتدا به نظر می رسد میدان کافی را به شما داده اند. اما گاهی مشتری فریلنسر ها صرفا یک آدم غیر شفاف است و همین که کار را تحویل گرفت ایرادگیری اش را شروع می کند. ممکن است حتی فریلنسر بارها و بارها ناچار به بازنگری و ارسال کار شده و اتمام کارش مدتها طول بکشد.

اگر مشتری فریلنسر ها زیاد از حد خوب و ایده آل به نظر رسید، باید گاهی شک کرد. شاید پای یک مشتری غیر شفاف درمیان باشد! پس همان ابتدا، قبل از بستن قرارداد، در مورد الزامات کار سوال بپرسید. همچنین تعداد بازنگری ها را برای مشتری فریلنسر ها، به خصوص اگر مشکوک به عدم شفافیت باشند، مشخص کنید.

مشتریان رئیس مآب

میان انواع مشتری فریلنسر ها، گروهی هم به رئیس مآب معروفند. هرچه خوبان همه دارند این مشتریان یک جا دارند؛ البته از جهت منفی آن! یعنی نه تنها برای قیمت کم بسیار چانه می زنند، مرتب فریلنسر را کنترل می کنند و انتظاراتشان را درست نمی گویند، بلکه اغلب گستاخ و پرافاده هم هستند. مشتری فریلنسر ها اگر رئیس مآب باشد، هیچ امتیازی برای همکاری ندارد.

این نوع از مشتری فریلنسر ها فقط می دانند چه نمی خواهند و باید حدس زد که خواستشان چیست. هرچه قدر هم که برایشان تلاش کنید، احتمالا بدترین بازخوردها را برایتان می نویسند. اما چطور می شود مشتریان رئیس مآب را شناسایی کرد؟ آنها از همان ابتدا بسیار متکبرند. هیچ وقت تاییدتان نمی کنند و همیشه از چیزی ناراضی هستند. معمولا هم این دسته از مشتری فریلنسر ها افراد دون پایه در یک سازمان بزرگ هستند که درواقع نتیجه پروژه هیچ اهمیتی برایشان ندارد و فقط می خواهند ناکامی های شغلی شان رو روی فریلنسر فرافکنی کنند.

مشتریان تازه کار

مشتریان تازه کار از آن نوع مشتری فریلنسر ها هستند که تازه کسب و کار خود را شروع کرده اند. احتمال آنکه کار با آنها به قرارداد برسد، معمولا کم است . زیرا مشتری تازه کار بیشتر دنبال جمع آوری اطلاعات و آگاهی از قیمت و جزییات کار از متخصصی چون شماست. یکی از راه های شناخت این گروه این است که اغلب سر صحبت را با سوالاتی در مورد قیمت باز می کنند. پس در مقابل آنها سعی کنید همه اطلاعات را در طبق اخلاص نگذارید. در ضمن اگر درخواست نمونه کار مجانی داشتند، خیلی مودبانه بحث را عوض کنید.

مشتریان همیشگی

در میان مشتری فریلنسر ها، مشتریان همیشگی واقعا نعمتند و برای یک فریلنسر لازم. مشتریان همیشگی از انواع مشتری فریلنسر ها هستند که به نوعی روزی رسان شما هستند. به خصوص وقتی که پیدا کردن مشتری و عقد قرارداد جدید سخت شده باشد، مشتریان همیشگی هستند که به داد ما می رسند. این گروه نه تنها درآمد منظمی برای فریلنسر تامین می کنند، بلکه خواسته های شفافی هم از او دارند که کار را راحت می کند.

البته باید مد نظر داشت که اگر مشتری فریلنسر ها فرد وفاداری باشد، ممکن است فریلنسر را به خود وابسته کند و یا همکاری با او تکراری و ملال آور شود. اما با این حال همواره باید رابطه خوب خود را با مشتری همیشگی حفظ کرد و او را به چشم یک دوست و نه صرفا کارفرما دید.

مشتریان منعطف

اگر از مشتریان غیر شفاف، قسمت های منفی را بگیرید، با یکی از بهترین انواع مشتری فریلنسر ها آشنا شده اید: مشتریان منعطف. این گروه همان ابتدای قرارداد الزامات کلی را می گویند و بعد کاملا دست شما را برای کار باز می گذارند. مگر آن که در حوزه به خصوصی صاحب نظر باشند و بخواهند مستقیما درگیر شوند. در انتها هم که فریلنسر کار باکیفیت تحویل می دهد، مشتری منعطف کاملا راضی و خوشحال است.

تشخیص این که مشتری فریلنسر ها منعطف است یا غیر شفاف، در ابتدای کار آسان نیست. اما منعطف ها معمولا بیشتر ارتباط برقرار می کنند و شخصیت برجسته ای دارند. این را هم باید گفت که در میان انواع مشتری فریلنسر ها، مشتریان منعطف بیش از همه بالقوه تبدیل به مشتری همیشگی را دارند.

[box_product image=”https://etekanesh.com/wp-content/uploads/2021/11/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-1024×809.webp”]

روانشناسی مشتریان در آپورک: کارفرماهای فریلنسری چطور فکر می‌کنند؟

در این دوره انگیزه‌های مشتریان فریلنسری را متوجه می‌شویم همچنین با رایج‌ترین تیپ‌های شخصیتی مشتریان آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم انتظارات مشتریان این صنعت چیست.

ثبت نام

[/box_product]

مشتریان رویایی

فریلنسری که شانس آشنایی با یکی از این مشتریان رویایی را داشته باشد، واقعا خوش شانس است. مشتری رویایی از انواع مشتری فریلنسر ها هست که مجموعه ای از ویژگی های مثبت را در خود جا داده است. اهل ارتباط است، از همان ابتدا تاثیر خوبی از خودش می گذارد و به کارهای قبلی فریلنسر توجه مثبت نشان می دهد. از آن طرف هم اهل چانه زنی نیست، بلکه حتی نرخی بالاتر از استاندارد به شما پیشنهاد می دهد. وقتی مشتری فریلنسر ها از آن نوع رویایی باشد، شما دقیقا می دانید قرار است چه کاری انجام شود و کسی لحظه به لحظه کنترلتان نمی کند. حتی وقتی بنا به بازنگری باشد، مشتری رویایی نظرات دقیقی خواهد داد تا کار زودتر به سرانجام برسد. ضمن آنکه هرگز آزادی عمل شما را هم سلب نخواهد کرد.

 ارتباط با انواع مشتری فریلنسر ها

شناسایی و ارتباط با مشتری فریلنسر ها یکی از چالش های شغل جذابی مانند فریلنسری است. بنابراین شناخت انواع مشتری فریلنسر ها  به ما کمک می کند که راه خود را در این کار به درستی پیدا کنیم، ویژگی های مشتریان را بشناسیم و در تعامل با آنها مسلط عمل کنیم. این را هم باید در نظر گرفت که همه مشتریان لزوما در یک طبقه قرار  نمی گیرند. مثلا یک مشتری همیشگی ممکن است غیر شفاف هم باشد. همانطور که گاهی بودجه بعضی از مشتریان محدود است اما خودشان آدمهای منعطفی هستند.

 

جان کلام این که، در رابطه با  مشتری فریلنسر ها، مهمترین چیز حفظ یک دیدگاه حرفه ای و تعیین دقیق انتظارات و مرزهاست. ما در اینجا قطعا نتوانستیم همه انواع مشتریان را معرفی کنیم و ممکن است در مسیر حرفه ای خود با آدم‌های متنوعی ملاقات کنید. این را به یاد داشته باشید که در مواجهه با بدرفتاری ها یا حتی بهانه گیری های یک مشتری نا امید نشوید. فریلنسری شغلی است که می تواند واقعا ارضا کننده باشد و ارزش دارد که برای آن تلاش کنید. آکادمی تکانش در این مقاله و سایر محتواهای آموزشی خود تلاش می کند تا فریلنسر ها تا رسیدن به درآمد دلاری همراهی کند و آنها را برای حضور موفق در این عرصه آماده سازد.

[box_product image=”https://etekanesh.com/wp-content/uploads/2021/11/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-1024×809.webp”]

اصول مذاکره به زبان انگلیسی ویژه فریلنسرها

در این دوره علاوه بر بیان نکات نحوه نگارش متن پروپوزال، اصطلاحات رایج در زبان انگلیسی که در پروپوزال نویسی پرکاربرد هستند را نیز برای شما گردآوری کرده ایم.

ثبت نام

[/box_product]

دسته بندی ها