چگونه به درستی از یک شغل استعفا دهیم و تصمیمات عجولانه نگیریم؟

چگونه به درستی از یک شغل استعفا دهیم و تصمیمات عجولانه نگیریم؟
تاریخ: 2021/06/26
بازدید: 582 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

اگر از شغلتان متنفر هستید، احتمالا بارها و بارها به سرتان زده کاری کنید که اخراج شوید، یا اینکه ناگهان دیگر به سرکارتان نیایید. ولی این طور تصمیم‌گیری‌های عجولانه نتیجه‌ای جز این ندارد که شما را در مضیغه مالی قرار دهد و دست آخر کاری کند که به شغل‌هایی بدتر از این تن دهید.

اگر می‌خواهید استعفا دهید، حتما سه گام اولیه را راعایت کنید:

۱. سبک و سنگین‌کردن شرایط

۲. به دنبال شغل جدید گشتن

۳. به درستی استعفا دادن

گام اول: سبک و سنگین‌کردن شرایط قبل از استعفا

قبل از فکر کردن به استعفا، برای بهتر کردن وضعیت کار فعلی تلاش کنید

از خودتان این سوالات را بکنید:

  • آیا منتقل شدن به یک بخش یا تیم دیگر در همین سازمان حال شما را بهتر خواهد کرد؟
  • اگر برنامه کاریتان تغییر کند، انگیزه‌تان بیشتر می‌شود؟
  • فکر می‌کنید حقوقتان به اندازه زحمت‌هایی که می‌کشید نیست؟
  • آیا با رئیس یا همکارانتان خصومت شخصی ندارید؟

به محض اینکه فهمیدید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند، یک جلسه با مدیرتان ترتیب دهید. در این جلسه سعی نکنید همه تقصیرها را گردن مدیرتان بیندازید. حتی اگر به مشکلات مدیریتی اشاره می‌کنید، حتما یک را دو راه‌حل هم برای بهبود شرایط پیشنهاد دهید که مدیرتان تصور نکند شما فقط بلدید غر بزنید.

قبل از فکر کردن به استعفا، برای بهتر کردن وضعیت کار فعلی تلاش کنید

قبل از فکر کردن به استعفا، برای بهتر کردن وضعیت کار فعلی تلاش کنید

لیستی از مزایا و معایب کارتان تهیه کنید

گاهی ممکن است موضوع چیزی فراتر از کمبودهای مدیریتی باشد. شاید چیزهایی در کارتان وجود داشته باشد که ذاتا برای شما آزاردهنده‌اند. برای پی بردن به این موضوع، لیستی از معایب و مزایای کارتان را تهیه کنید. سعی کنید با خودتان روراست باشید. از هیچ موضوع کوچکی صرف‌نظر نکنید. حتی اگر طرز صحبت‌کردن یکی از همکارانتان شما را آزار می‌دهد، آن را هم بنویسید.

با کمک این لیست می‌توانید دنبال شغلی بگردید که مزایای مورد نظر شما را دارد. به همین ترتیب سعی خواهید کرد از شغل‌هایی که معایب لیست شما را دارند، صرف‌نظر کنید.

بدانید که چه چیزهایی را از دست خواهید داد و  برای جبران آن برنامه‌ریزی کنید

مهم‌ترین چیزی که بعد از استعفا از دست می‌دهید، درآمد شماست. قبل از استعفا دادن ببینید که بدون داشتن درآمد تا چه مدت دوام خواهید آورد. برای خودتان بازه زمانی را تعریف کنید که بتوانید طی آن بازه شغل جدید پیدا کنید. دو طول این دوره که به دنبال شغل می‌گردید، حتما قسط‌ها، هزینه بیمه و هزینه‌های جانبی خواهید داشت.

سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که تا پیدا کردن شغل جدید، یک منبع پولی برای هزینه‌هایتان داشته باشید. این منبع پولی می‌تواند پس‌انداز شما باشد. یا اینکه ممکن است از شخصی بخواهید به شما پول قرض دهد تا بعد از پیدا کردن شغل بازگردانید. بیمه بیکاری هم یکی از گزینه‌های کاربردی است.

گام دوم: به دنبال شغل جدید گشتن

گام دوم: به دنبال شغل جدید گشتن

در شغل فعلی تنبلی نکنید!

فقط به این خاطر که دنبال یک شغل جدید هستید، در انجام وظایفتان در شغل فعلی تنبلی نکنید! سعی کنید بعد از ساعت اداری و بعد از انجام دادن تمام وظایفتان، دنبال شغل جدید بگردید. زمان‌های مصاحبه را نیز بعد از ساعات کار خودتان ترتیب دهید. اگر این کار مقدور نیست، برای مصاحبه‌ها مرخصی ساعتی بگیرید.

اینکه در تحویل پروژه‌های شرکت فعلی بدقولی یا تنبلی کنید وجهه خوبی ندارد. به علاوه، شرکت‌های جدید وقتی تعهد شما نسبت به شرکت فعلی را می‌بینند، بیشتر راغب می‌شوند تا شما را استخدام کنند.

به همه نگویید که از کارتان راضی نیستید و دنبال کار جدید هستید!

درددل کردن با کسانی که بهشان اعتماد دارید خوب است. ولی بهتر است این افراد از میان همکارانتان نباشند. زیرا ممکن است خبر استعفای شما پیش از موعد به گوش کارفرمایتان برسد. می‌توانید مشکلات کاریتان را برای بهترین دوستتان، یا خانواده تعریف کنید. در ضمن به هیچ وجه درصفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خودتان اعلام نکنید که به دنبال کار جدید هستید. ممکن است خبر به گوش دایره همکاران و مدیرانتان برسد.

می‌توانید با همکاران سابقی که قبلا از شرکت رفته‌اند صحبت کنید. آن‌ها افراد مناسبی برای گش کردن به درددل شما، یا حتی مشورت کردن در مورد شرایط جدید هستند.

قبل از استعفا پروفایل لینکداین خودتان را به روز کنید

تازگی‌ها شرکت‌های ایرانی زیادی برای جذب نیرو، به پروفایل لینکداین جویندگان کار سر می‌زنند. سعی کنید هر چیزی را که در مورد شما صدق می‌کند می‌کند در پروفایل لینکداین خود عنوان کنید. فعالیت مستمر در این شبکه اجتماعی را نیز فراموش نکنید. بعد از به‌روز‌رسانی پروفایل خودتان، به گروه‌هایی  بپیوندید که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند.

در ضمن اگر به قسمت مهارت‌های لینکداین در صفحه پروفایل خودتان بروید، می‌توانیددر بعضی زمینه‌ها یک تست ۱۵ گزینه‌ای بدهید و نشان آبی لینکداین را در آن زمینه دریافت کنید. این نشان آبی به کارفرمایان می‌گوید که شما جزء افراد برتر در آن مهارت هستید. البته برای گرفتن نشان آبی لینکداین در هر زمینه، باید نتیجه تست شما جزء ۳۰ درصد برتر باشد.

رزومه خود را آماده کنید

یک قابل روزمه زیبا و حرفه‌ای آماده کنید و رزومه خودتان را بنویسید. سعی کنید تمام آموزش‌ها، مهارت‌هایی که برای آنها مدرک دارید یا ندارید، تمام پست‌های شغلی که تا امروز در آنها کار کرده‌اید، و همه مهارت‌های فردی و میان‌فردی خودتان را در رزومه لحاظ کنید. البته باید توجه کنید که روزمه شما نباید زیاد هم طولانی باشد. یک روزمه خوب ۲ تا ۳ صفحه است.

اگر در میان مهارت‌ها یا سمت‌های قبلی شما مواردی قدیمی هست که دیگر نمی‌خواهید در شغل جدید از آن‌ها یاد شود، آنها را حذف کنید. نیازی نیست به مدرک دیپلم یا مدرسه راهنمایی و دبیرستان اشاره کنید. علایق و ترجیحات قدیمی خودتان را حدف کنید.

جستجوی شغل جدید را شروع کنید

می‌توانید جستجوی خودتان را از سایت‌های کار یابی شروع کنید. فیلترهای مناسب را انتخاب کنید و دکمه جستجو را بزنید. بعضی از کارفرماها ممکن است رزومه شما را قبول کنند، ولی به همین زودی با شما تماس نگیرند. منتظر نمانید تا نتیجه رزومه‌های ارسالی را بگیرید. به فرستادن رزومه برای فرصت‌های شغلی دیگر ادامه دهید.

لینکداین هم می‌تواند مکان خوبی برای پیدا کردن کار باشد. در پروفایلان اعلام نکنید که دنبال کار جدید هستید. در عوض با کارفرماهای قبلی یا افرادی که قبلا با آنها کار کردید پیام خصوصی بدهید و بگویید که دنبال کار هستید. احتمالا این افراد پیشنهادهایی برای شما خواهند داشت.

مثل حرفه‌ای‌ها مصاحبه کنید

قبل از اینکه به مصاحبه بروید، سوالات رایج در مصاحبه را جستجو کنید و جواب‌هایی برای‌ آنها آماده کنید. با این کار به مصاحبه‌کننده این حس را می‌دهید که آمادگی لازم را دارید. همچنین بدانید از شغل آینده خود چه می‌خواهید. باید بتوانید پستی که برای آن درخواست داده‌اید را شرح دهید و وظایف خودتان را بدانید.

به علاوه، شما هم باید سوالاتی آماده کنید تا از کارفرما بپرسید. سوالاتی در مورد حقوق پیشنهادی، ساعات کار، آینده کاری خودتان، جایگاه شما در تیم و انتظاراتی که از شما می‌رود. سوال‌های خودتان و جواب سوال‌ها کارفرما را چند دور قبل از مصاحبه مرور کنید تا اگر در جایی از مصاحبه گیر کردید، سریعا به آنها رجوع کنید.

گام سوم: به درستی استعفا دادن

حرفه‌ای رفتار کنید

حرفه‌ای رفتار کنید

حرفه‌ای رفتار کنید

دلیل استعفای شما هر چه که باشد، حق ندارید کارفرما یا همکارانتان را مسخره و تحقیر کنید. سعی نکنید خروج شما از شرکت دیگران را تحت تاثیر قرار دهد، یا اینکه بخواهید دلتان را خنک کنید! با انجام ۴ کار زیر به صورت حرفه‌ای و اخلاقی از کارتان استعفا دهید:

۱- نامه استعفای خودتان را آماده کنید و از مدیران و فرصتی که به شما دادند تشکر کنید. گله و شکایت نکنید!

۲- نامه استعفا را به مدیر یا معاون اون بدهید. می‌توانید از طریق ایمیل هم این کار را انجام دهید.

۳- احتمالا رییس بعد از خواندن نامه با شما تماس خواهد گرفت. بسته به توانایی‌های شما، و اینکه پر کردن جای شما چه مقدار مشکل خواهد بود، رییستان از شما می‌خواهد در تصمیمتان تجدید نظر کنید. احتمالا از شما می‌خواهد مقدار زمان تعهد خودتان به شرکت را، قبل از ترک شرکت پر کنید. این مدت زمان معمولا ۲ هفته است.

۴- از رییس یا مدیرتان بخواهید برایتان یک توصیه نامه بنویسد.

مهلت دو هفته‌ای بعد از استعفای خودتان را پر کنید

معمولا در قراردادها قید می‌شود که بعد از استعفا، کارمند موظف است دو هفته تا یک ماه در جایگاه خود باقی بماند تا شرکت بتواند نیروی مناسبی برای پر کردن جای او پیدا کند. در این دو هفته به سوپروایزر یا مدیرتان کمک کنید تا نیروی جایگزین شما را پیدا کند و آموزش دهد.

بعضی از مدیران ممکن است شما را تحت فشار بگذارند و بخواهند طی این دو هفته برای آموزش نیروی جدید، بیشتر از ساعات کاری در شرکت بمانید. اگر این کار بای شما سخت است یا باب میلتان نیست، مجبور نیستید قبول کنید.

و در آخر؛ هرگز قبول نکنید به خاطر افزایش حقوق در شرکت قبلی بمانید

بارها و بارها دیده شده که این مورد نتیجه خوبی ندارد. اگر مدیر شما ا شما خواست به جای استعفا دادن حقوقتان را زیاد کند، نباید قبول کنید. زیرا این ذهنیت در مدیر شما شکل می‌گیرد که شما کارمند وفاداری نیستید و با کوچکترین مشکلی، دوباره استعفا خواهید داد. به علاوه، رییستان به آینده کاری که با شما خواهد داشت شک می‌کند؛ زیرا تنها یک افزایش حقوق لازم بود تا شما را از تصمیمتان منصرف کند. پس اگر می‌خواهید استعفا دهید، پای تصمیمتان بمانید و با توجه به چیزی که در این مقاله گفتیم، مثل یک حرفه‌ای استعفا دهید!

 

منابع

https://business.tutsplus.com/tutorials/how-to-quit-a-job-you-hate–cms-29664

دسته بندی ها