معایب و مزایای دورکاری و روش‌های بهره‌وری از آن

معایب و مزایای دورکاری و روش‌های بهره‌وری از آن
تاریخ: 2021/10/13
بازدید: 594 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

اگر‌ بخواهیم واقع‌گرا باشیم، اهمیتی ندارد که از کجا کار می‌کنید.  شما در خانه کار می‌کنید یا به دفتر کار خود می‌روید؟ دورکاری و کار حضوری، هریک معایب و مزایایی دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم معایب و مزایای دورکاری یا جاب ریموت را برایتان عنوان کنیم تا با در نظر گرفتن این موارد، مدل کاری مناسب خود را انتخاب کنید.

دورکاری شیوه جدیدی نیست، بلکه سال‌های سال است که دورکاری در کشورهای بسیاری، توسعه یافته و محبوبیت زیادی هم به دست آورده است. سابقه دورکاری به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و در کلان شهرها به دلایلی مثل ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی به انتخاب پرطرفداری برای کار کردن تبدیل شده است.

مزایای دورکاری

معایب و مزایای دورکاری - بودن در کنار خانواده

دورکاری مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر هستند:

  • انعطاف‌پذیربودن زمان کاری؛ اگر دورکار باشید، در هر زمانی می‌توانید استراحت کنید، در هر ساعتی از شبانه روز کار کنید، با خانواده خود در تماس باشید و بسیاری از کارهای دیگری را که در شرکت نمی‌توانید، انجام دهید.
  • محیط کاری منعطف؛ اگر بخواهید می‌توانید برای مدیریت زمان و کنترل تمرکزتان، قسمتی از اتاق خواب خود را به دفتر کار تبدیل کنید. یک میز تاشو بخرید و هنگام کار کردن، سطح آن را مناسب خود تنظیم کنید و پس از اتمام کار، میز خود را مجدد جمع کنید.
  • امکان پوشیدن لباس‌های راحت؛ در دورکاری می‌توانید هر لباسی بپوشید که دوست دارید و برایتان راحت‌تر است. مجبور نیستید لباس‌های رسمی و ناراحت مناسب محیط کار را بپوشید. راحت باشید!
  • رسیدگی به کارهای نیمه تمام؛ لباس‌های زیادی دارید که باید شسته شوند؟ قرار کاری دارید که عقب افتاده است؟ در دورکاری هم می‌توانید به کارهای شخصی خود برسید و هم کسب درآمد کنید.
  • حذف مسیر رفت و آمد؛ در اتاق خواب خود هم بخوابید و هم کار کنید! عالی است، اینطور نیست؟
  • صرفه‌جویی و پس انداز کردن پول؛ اگر در شهر یا مرکز شهر کار کنید، هزینه رفت و آمد و نهار گران خواهد بود. با دورکاری می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و پول خود را پس‌انداز کنید.
  • دوری از ترافیک؛ دیگر نیازی نیست زمان زیادی را در ترافیک بمانید. در وقت خود صرفه‌جویی کنید. از آلودگی هوا دوری کنید و از خانه به راحتی کار خود را انجام دهید.

 

گفتنی است که اگر به صورت حضوری و تمام وقت در محیط کار حاضر شوید، داشتن رژیم غذایی سالم برایتان دشوار خواهد بود. ممکن است همکارهای شما از خانه غذا نیاورند و مدام از رستوران غذا سفارش دهند. همچنین در کارهای حضوری نمی‌توانید فعالیت زیادی داشته باشید. زمانی که دورکار باشید هر غذایی که خودتان بخواهید را تهیه و میل می‌کنید. از طرفی دیگر هم می‌توانید به فعالیت ورزشی بپردازید و یک سبک زندگی بهینه داشته باشید.

معایب دورکاری

معایب و مزایای دورکاری - کار همیشگی

در کنار مزایای بی‌شمار، دورکاری معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • کسالت؛ تا کی می‌توانید از خانه کار کنید و هیچ همکاری را نبینید؟ بالاخره یک روز کسالت به سراغ‌تان می‌آید. انسان ذاتا اجتماعی است. دورکاری خوب است، اما حضور در محیط کار می‌تواند باعث نشاط شخص شود.
  • مشکلات اینترنت و فرسوده‌شدن لپ تاپ؛ اگر بخواهید دورکار باشید، باید اینترنت باکیفیتی داشته باشید که هزینه آن کم نیست! کار کردن از خانه و به صورت آنلاین به لپ‌تاپ و سیستم کامپیوتر نیاز دارد و کار کردن زیاد هم می‌تواند باعث فرسوده‌شدن لپ‌تاپ و سیستم شما شود.
  • متفاوت بودن شرایط کاری با سایر افراد خانواده؛ از آنجایی که دورکار هستید و احتمالا ساعت کاری مشخصی ندارید، متفاوت بودن شرایط کاری شما با سایر افراد خانواده می‌تواند دردسرساز باشد. شاید مجبور باشید حتی روزهای تعطیل رسمی هم کار کنید، اما بقیه اعضای خانواده تعطیل هستند.

چگونه معایب دورکاری را از بین ببریم و به مزایای دورکاری تبدیل کنیم؟

معایب و مزایای دورکاری - مدیریت دورکاری

اگر کارفرمایان بتوانند ارتباطات خارج از سازمان را کنترل کنند و ارتباط موثری با کارمندان دورکار خود برقرار کند، دیگر بخش زیادی از معایب ذکر شده به مزایای دلنشین تبدیل خواهند شد. اگر کارفرمایی بتواند با برگزاری جلسات آنلاین و تصویری، پیک‌نیک‌های دوستانه و برنامه تولد کارکنان در محیطی صمیمی به افزایش ارتباط بین کارکنان خود کمک کند، دیگر کسل‌شدن و یکجانشینی معنایی نخواهد داشت. در چنین محیطی، کارکنان دورکار هم خود را بخشی از یک شرکت بزرگ می‌دانند و همه معایب دورکاری را دور می‌ریزند.

روش دیگری که می‌تواند موثر باشد، این است که کارکنان یک هفته درمیان در محیط کار حضور یابند. این حضور فیزیکی در محیط کار می‌تواند باعث شود کارکنان دورکار هم در فعالیت‌های شرکت حضور داشته باشند و خود را عضوی از یک گروه بزرگتر بدانند.

معرفی چند ابزار مفید برای مدیریت دورکاری

معایب و مزایای دورکاری - ابزار مفید دورکاری

در این قسمت ۴ ابزار مفید و مناسب دورکاری را به شما معرفی می‌کنیم.

برنامه Quip

Quip  برای پیگیری و مدیریت دورکاری‌های آنلاین بسیار مناسب و پرکاربرد است. با استفاده از این ابزار می‌توانید با مدیر یا سایر همکاران خود گفتگو در حین کار گفتگو داشته باشید. در این برنامه همه مدیران و کارکنان عضو می‌شوند و در زمان کار می‌توانند به سوالات کارمند پاسخ دهند.

برنامه Slack

با استفاده از این برنامه، ارتباط بین مدیران و همکاران بیشتر می‌شود.

برنامه Trello

با استفاده از Trello می‌توان گزارش کارها را خیلی راحت و سریع به دست مدیران و کافرمایان رساند. با استفاده از Trello می‌توان ارتباط مستمر بین کارکنان و مدیران را حفظ کرد و بدین ترتیب یکی از مشکلات اصلی دور کاری حذف می‌شود.

برنامه Tinypulse

برنامه Tinypulse بین کارکنان بسیار محبوب و دوست داشتنی است، زیرا میزان رضایتمندی کارمندان را ارزیابی می‌کند و گزارش آن را ارائه می‌دهد. با استفاده از این گزارش، در صورتی که برای هر کدام از کارمندان مشکلی پیش آید، مدیران به راحای مطلع می‌شوند و می‌توانند به کارمند خود کمک کنند.

معایب و مزایای دورکاری

سخن پایانی

در جهان امروز، دورکاری یکی از روش‌های محبوب کار کردن است و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال توسعه و گسترش است. دورکاری معایبی دارد، اما مزایای آن بیشتر است که باعث می‌شود هر شخصی با شرایط زندگی متفاوت بتواند از خانه کار کند و به درآمد مطلوبی دست یابد.

دسته بندی ها