استراتژی‌های بازاریابی محتوا

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
تاریخ: 2021/08/22
بازدید: 432 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

ایجاد محتوای ارزشمند بخشی از روند بازاریابی محتوا است. مشتریان و مخاطبان شما محتوای ارزشمندی از کسب و کار شما می‌خواهند و این محتوا باید به گونه ای به مخاطبان برسد که شکل بازاریابی یا دام‌پهن کردن نداشته باشد. برای رسیدن به این هدف، با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی محتوا، می‌توانید این کار را انجام دهید و در نتیجه به نتیجه دلخواه خود برسید. در این مقاله استراتژی‌های عملی را برای بهبود محتوای کسب‌وکارتان ارائه داده‌ایم.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چرا مهم است؟

استراتژی‌های بازاریابی محتوا مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای ارائه بهتر و موثرتر محتوا هستند و  معمولا شامل تحقیق، ایجاد، انتشار و تبلیغ اطلاعاتی می‌شوند که برای مخاطبان شما ارزش دارند.

عنصر اصلی تمام استراتژی‌های بازاریابی محتوا کیفیت است. هر روزه، محتوای زیادی در اینترنت پخش می شود. برخی از آنها بی‌فایده هستند، اما محتوای باکیفیت زیادی نیز منتشر می‌شوند. استراتژی تولید محتوا برای بازاریابی به شما کمک می کند بهتر از رقبای خود عمل کنید. در غیر این صورت، محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو قابل مشاهده نخواهند بود.

شما باید استراتژی بازاریابی محتوایی را به عنوان روشی برای جذب مشتریان آینده و فروش آنلاین در نظر بگیرید. محتوایی که شما ارائه می‌کنید، همانند قلاب است. مشتریانی که محتوای شما را بپسندند، به قلاب شما گیر می‌کنند و در صورتی که رضایت آنها را جلب کنید، به مشتری واقعی تبدیل می‌شوند.

استراتژی‌های بازاریابی محتوا

استراتژی‌های بازاریابی محتوا

در مقاله‌های قبلی، مزایای و معایب بازاریابی محتوا را بررسی کرده‌ایم. حالا این سوال پیش می‌آید که برای موفقیت در بازاریابی محتوا از چه استراتژی هایی می توانید استفاده کنید؟

۱. روش ارائه محتوا را انتخاب کنید

روش‌های مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارد:

  • نوشتن وبلاگ
  • ایجاد پادکست
  • تهیه محتوا در قالب ویديو و انتشار آن در شبکه‌های ویدئویی مانند یوتیب و آپارات
  • ارائه محتوا در قالب پست شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد اینفوگرافیک سرگرم کننده، آموزنده و قابل اشتراک گذار
  • نوشتن محتوا برای نشریات محبوب
  • برگزاری یک وبینار رایگان

مطمئنا تنها با یکی از روش‌های بالا به نتیجه نخواهید رسید و برای موفقیت باید ترکیبی از چند روش داشته باشید. بهتر است یک یا دو روش را برای ارائه محتوای خود انتخاب کنید. فعالیت کامل با یک یا دو روش بهتر است که در همه زمینه‌ها فعالیت نیمه کاره داشته باشید.

بنابراین یک ارزیابی صادقانه از مهارت‌های خود داشته باشید و تصمیم بگیرید که کدام روش مناسب شما است؛ آیا مهارت‌های کافی برای تولید فیلم‌های سرگرم کننده و جذاب دارید؟ آیا با نوشتن پست و وبلاگ راحت‌تر هستید؟ آیا می توانید طرح‌های خلاقانه برای ساخت اینفوگرافیک داشته باشید؟

وقتی روشی را برای ارائه محتوای خود انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که هدفتان چیست. شما می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ مخاطبان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند و رقابت در زمینه کاری شما چگونه است.

انتخاب محاوی درست یکی از استراتژی‌های بازاریابی محتوا

۲. محتوای تکراری و خسته‌کننده ارائه نکنید

جذاب و تازه بودن محتوا یکی از فاکتورهای موثر در اسراتژی‌های بازاریابی محتوا است. اگر می‌خواهید به نتیجه برسید، بهتر است فکر استفاده از محتوای خشک و کسل کننده که حوصله مخاطب را سر ببرند از سرتان بیرون کنید.

خودتان را جای مخاطبانتان قرار دهید؛ آیا واقعا محتوایی که ارائه می‌کنید قابل خواندن است! یا حس می‌کنید در حال مطالعه یک مقاله آکادمیک در سطح دکترا هستید؟ اگر مخاطبان شما افراد متخصصی هستند، می‌توانید از کلمات تخصصی رشته خود استفاده کنید. اما اگر مخاطبان شما را اقشار مختلف جامعه را تشکیل می‌دهند، هرگز اینکار را نکنید.

در صورتی که درکسب‌وکار خود با افراد مختلفی سروکار دارید، این نکات را هنگام تولید محتوا در نظر بگیرید:

  • از کلمات سنگین استفاده نکنید: درک کلمات تخصصی و پیچیده برای همه سطوح جامعه امکان پذیر نیست.
  • ساده بنویسید: تا جای ممکن، محتوا خود را به شکلی ارائه کنید تا مخاطب بدون درگیر شدن و صرف وقت زیاد، هدف شما را درک کند.
  • محتوای کوتاه و مختصر ارائه کنید: مخاطبان از اینکه مطلب طولانی بخوانند سریع خسته می‌شوند. پس سعی کنید هدف از محتوا را به صورت مختصر و مفید ارائه کنید.
  • محتوای سرگرم کننده ارائه کنید: محتوای ویدئویی سرگرم کننده چیزی است که بسیاری از مخاطبان به دنبال آن هستند.

۳. محتوای بی ارزش ارائه نکنید

یکی دیگر از اشتباهاتی که مشاغل مرتکب می‌شوند این است که حجم زیادی از محتوای غیر مفید و بی ارزش را ارائه می کنند تا بتوانند رتبه خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بالا ببرند. فضای مجازی و اینترنت از این نوع محتوا پر شده است. برای اینکه متمایز و محبوب باشید، نباید محتوایی ارائه کنید که برای مخاطبان ارزشی نداشته باشد.

افرادی که محتوای بی‌ارزش ارائه می‌کنند، نمی‌خواهند وقت و تلاش خود را برای ایجاد محتوای واقعاً مفید صرف کنند، بنابراین، ارزان‌ترین فریلنسرهای ممکن را استخدام می‌کنند تا سریعا محتوا جمع‌آوری کنند.

شاید با اینکار، بتوان تا حدی محتوا به دست آورد اما آنچه که از دست می‌دهید اعتماد مخاطبان است. محتوای شما شهرت شماست. سعی کنید، از نظر زمان، خلاقیت و انرژی چیزی برای ایجاد محتوای باارزش و مفید کم نگذارید.

برنامه ریزی برای استراتژی‌های بازاریابی محتوا

۴. مخاطبان خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید

گاهی ممکن است آنقدر درگیر تولید محتوا شوید که فراموش کنید شما در حال بازاریابی هستید. هدف شما از ایجاد محتوا تبدیل بازدیدکنندگان و مخاطبان به مشتری واقعی است تا از شما محصول یا خدماتتان را خریداری کنند.

اگر محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی یا جاهای دیگر منتشر می‌کنید، حتما به سایت خود لینک‌دهی کنید. محتوا را به شکلی ارائه کنید که مخاطبان ترغیب شوند روی لینک کلیک کنند و به شما برسند.

سخن آخر

در نهایت باید گفت، هدف به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی محتوا جذب مشتری است. پس اگر در وب‌سایت خود وبلاگ می‌نویسید، مطمئن شوید که مخاطبان را به خواندن مقاله‌های بیشتر تشویق می‌کنید و در انتها فرم ثبت‌نام یا سفارش قرار دهید تا مشتریان راحت‌تر باشند.

دسته بندی ها