معایب بازاریابی محتوا چیست؟

معایب بازاریابی محتوا چیست؟
تاریخ: 2021/08/17
بازدید: 664 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

در دنیای دیجیتالی امروز،‌ بازاریابی محتوا باید سنگ بنای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد. بارها و بارها، گوگل به صراحت اعلام کرده است که اگر می‌خواهید وب‌سایت شما درموتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، باید محتوای مرتبط و باکیفیت ارائه کنید. در کنار مزایای بازاریابی محتوا، معایبی نیز وجود دارد که تولید‌کنندگان محتوا را به چالش می‌کشد. در این مقاله سعی داریم به معایب بازاریابی محتوا بپردازیم.

معایب بازاریابی محتوا

چالش‌هایی که در بازاریابی محتوا برای فروش آنلاین و آفلاین ممکن است با آنها مواجه شوید، عبارتند از:

1. رقبای زیادی خواهید داشت

براساس گزارش معیارهای بازاریابی محتوا B2B سال ۲۰۱۵، حدود ۸۶ درصد از مشاغل از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. این درصد بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد که تولید محتوا اهمیت زیادی دارد و می‌تواند اثربخشی ویژه‌ای داشته باشد. در مقابل، کاملا قابل درک است که رقابت زیادی در این زمینه وجود دارد و مشاغل گوناگون سعی می‌کنند با ارائه محتوای ارزشمندتر از دیگران پیشی بگیرند.

در هر صنعتی که باشید، احتمالاً صدها یا حتی هزاران رقیب از طریق ارائه محتوا به صورت وبلاگ، پادکست و کانال‌های یوتیوب با شما رقابت می‌کنند. این امر باعث شده تا بالا بردن رتبه در موتورهای جستجو بسیار دشوار شود و تنها مطالبی رتبه خوبی دریافت کنند که محتوایی ارزنده و مطابق با معیارهای گوگل ارائه می‌کنند.

رقابت تنگاتنگ یکی از معایب بازاریابی محتوا

2. بازاریابی محتوا زمان زیادی از شما می‌گیرد

هزینه پایین یکی از مزایای بازاریابی محتوا است؛ اما گول نخورید. اگرچه برای بازاریابی محتوا به سرمایه کمی نیاز دارید، در عوض باید زمان و انرژی زیادی را صرف تولید محتوا کنید. نوشتن پست‌های وبلاگ، ضبط پادکست و به طور کلی تولید محتوا می‌تواند ساعت‌ها وقت شما را بگیرد خصوصا اگر وسط انجام آن مجبور شوید به سراغ کار دیگری بروید و حواس‌تان پرت شود.

البته برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌توانید شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید، اما این می‌تواند هزینه‌بر باشد. اگر قصد اینکار را دارید نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • باید مراقب باشید چه کسی را استخدام می کنید؛
  • از او نمونه کار بخواهید؛
  • اوایل کار به طور منظم و سختگیرانه کارهای او را کنترل کنید؛
  • از او بخواهید محتوای اورجینال به شما ارائه دهد و مطالب را از جایی کپی نکند.

همان قدر که تولید محتوا می‌تواند استراتژی‌‌های بازاریابی شما را تقویت کند، انتشار محتوای کپی می‌تواند به شهرت و رتبه‌بندی شما در گوگل آسیب بزند.

معایب بازاریابی محتوا

3. پیدا کردن منابع دست اول و غیرتکراری

همانطور که گفتیم شما باید زمان زیادی را صرف تولید محتوا کنید. فراموش نکنید که همیشه باید مطالعه داشته باشید و در زمینه فعالیتتان اطلاعاتتان را بالا ببرید. برخی موارد پیدا کردن موضوعات جدید برای ارائه کمی دشوار می‌شود. مطمئنا شما به عنوان یک حرفه‌ای به دنبال ارائه مطالب تکراری و غیر موثر نیستنید و می‌خواهید محتوایی ارائه کنید که برای مخاطب جذاب و سرگرم کننده باشد و اطلاعاتی به دانش او اضافه کند.

4. سنجش میزان پیشرفت‌تان کمی دشوار است

بعضی مواقع تشخیص اینکه به درستی کاری را انجام می‌دهید می‌تواند کمی دشوار باشد. شاید از خود بپرسید چه کاری درست است: افزایش ترافیک وب‌سایت؟ افزایش فالوورهای شبکه‌های اجتماعی؟ اضافه‌ کردن افرادی بیشتری به لیست ایمیل خبرنامه‌تان؟ یا کنترل کردن تعداد بازدیدکنندگان و فالوورهای واقعی؟

برخی از نتیجه‌های بازاریابی محتوا را می‌توان براحتی دید و پیگیری کرد، اما برخی دیگر نامحسوس هستند و نمی‌توان تشخیص داد که آیا بازایابی شما به سمت و سوی درستی می‌رود یا خیر.

5. مدیریت کردن بازاریابی محتوا کمی پیچیده است

اگر برای بازاریابی، تیم محتوا دارید، کمی کارتان دشوارتر خواهد بود؛ مخصوصا اگر با فریلنسرهای فعالی در زمینه محتوانویسی کار می‌کنید. اما فراموش نکنید برای اینکه بتوانید بازاریابی خود را به صورت حرفه‌ای‌تر پیش ببرید، دیر یا زود باید اینکار را بکنید و تیم محتوا‌‌نویسی و بازاریابی تشکیل دهید. نویسنده‌ها معمولا افراد اخلاقی هستند و مدیریت افراد خلاق همیشه دشوارتر از مدیریت افراد عادی است. اگر می‌خواهید نتیجه مثبتی ببینید، باید به افراد تیمتان انگیزه بدهید.

در کنار مدیریت افراد، با پیشرفت کارتان و افزایش تعداد محتوایی که ارائه می‌کنید باید مواردی مانند زمان‌بندی محتوا، تبلیغ محتوا و ارزیابی نتیجه را نیز مدیریت کنید و هر کدام از این موارد چالش‌های مختص به خود را دارند.

مدیریت محتوا یکی از معایب بازاریابی محتوا

سخن آخر

با وجود معایب بازاریابی محتوا این نوع بازاریابی اثربخشی خیلی زیادی دارد و راهی برای جذب مشتریان واقعی است. درست است که پیدا کردن منابع معتبر و دست اول کمی چالش‌برانگیز است اما جلب اعتماد مشتریان و دیدن نتیحه‌ مثبت، مطمئنا ارزش سختی آن را دارد. برای اینکه بتوانید راحت‌تر از پس چالش‌ها بربیایید و به نتیجه دلخواه برسید، تنها لازم است برنامه درستی برای تولید محتوا و ارائه آن داشته باشید و از استراتژی‌های بازاریابی محتوا برای رسیدن به نتیجه استفاده کنید.

دسته بندی ها