نشستی با فیریلنسر های موفق ایرانی در حوزه معماری

نشستی با فیریلنسر های موفق ایرانی در حوزه معماری
تاریخ: 2023/02/15
بازدید: 375 بازدید
دیدگاه: دیدگاه
در این وبینار از دو متخصص معماری , اقای علی اصغر سلیانی در فایور و محمد جهانشاهی در اپورک که فعالیت موفقی در این پلتفرم ها داشتن دعوت کردیم و تجربیاتشون در این مسیر را با شما به اشتراک گذاشن.

 

 

 

 

 

 

برای کسب درآمد دلاری از معماری داخل پلتفرم فایور توصیه می‌کنم که از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کنید. متاسفانه ما در زمینه تبلیغات شبکه اجتماعی به خاطر زیاد بودن مشغله هامون یک مقدار کم کاری کردیم. خیلی دوست داشتم توی facebook و لینکدین هم فعالیت داشته باشیم، ولی تا الان مشتری هامون بیشتر از روی فایور به سراغمون آمده‌اند.

با شروع فعالیتمون توی فایور با بخشی آشنا شدیم که فعالیت موفق در آن بخش، on time بودن خیلی حائز اهمیت بود.  تلاش و پشت کاری که ما اون زمان گذاشتیم توی اون بخش از فایور، مشتری ها رو بیشتر به سمتمون جذب کرد… ما از 24 ساعت شبانه روز 20 تا 22 ساعت آنلاین می‌ماندیم، سه نفری کار می‌کردیم  و هر درخواستی که به سمتمان می‌آمد به سرعت جواب می‌دادیم. همان موقع بود که کارمان پا گرفت.

پیشبینی درآمد دلاری فریلسنر ایرانی از درآمد شش ماهه‌اش در فایور

سلیانی: فکر می‌کنم که این 2000 دلاری که طی 4 ماه درآودریم  رو بتوانیم به صورت ماهیانه داشته باشیم. بچه ها رشد دنیای فریلنستری از ارقام کوچیک شروع میشه.

اتافاقا ماه اول برایمان سخت گذشت. از اواخر ماه دوم بود که درآمدمان شروع شد. اتفاقا سختی ماه اول خیلی هم رو اعصابمون رفته بود ولی خب اواخر ماه دوم تونستیم یه پروزه 20 یا 30 دلاری بزنیم.

محمدرضا ذاکری: ماه اول هیچی، ماه دوم 20 یا 30 دلار تا ماه چهارم کم کم رسید به 2000 دلار و باز شدن دریچه‌های کسب درآمد دلاری از معماری. فریلنسری مثل کشاورزیه، نه مثل شکار. باید خاک و زمینه کارمان را حاصل خیز کنیم، آبیاری و رسیدگی کنیم تا در نهایت به نتیجه برسیم.

سلیانی: فقط اگه اجازه بدید این رو هم به عنوان یه قدر دانی کوچیک به پاس زحماتی که شما می‌کشید بگم. یه خواهش از همه بچه‌ها… یکی از رمزهای موفقیت و شاه کلید اصلی موفقیت خود ما این بود که هرچی آقای ذاکری آموزش دادند را مو به مو اجرا کردیم. تک تک قواعد مورد اشاره ایشان را رعایت کردیم. حتی کوچک‌ترین نکات هم نادیده نگرید. توی شروع با فضای جدیدی روبه‌رو هستید، فضایی که کار کردن در آن یک سری نکات ریزی دارد. بنابراین، بهتر است قدم به قدم اگه با آقای ذاکری پیش بریم تا قطعا خیلی زود نتیجه بگیریم و تلاشمون به بار بشینه.

کلام آخر سلیانی (فریلسنر حوزه معماری در فایور) برای کسب درآمد دلاری از معماری

سختی کسب درآمد دلاری از معماری، پیدا کردن جایگاه در دل بازار کار است. کاری مثل گرافیک، مهارتی است که مشتریان آن به قضر خاصی تعلق ندارند. حتی یک خانم خانه دار هم ممکن برای برگزاری مهمانی تولد فرزندش از حرفه‌ای‌های این حوزه درخواست کمک کند. اما معماری اینطور نیست و آدم‌های کم‌تری به آن نیاز دارند. مهارت‌های تخصصی برای کسب پروژه بسیار حائز اهمیت است و باید آن قدر توانمند باشیم که هم طی مصاحبه و هم در ارسال نمونه کار موفق عمل کنیم.

بررسی زمینه‌های کسب درآمد دلاری از معماری به کمک accelerator موسسه تکانش

جهانشاهی: اسفند دو سال پیش دوره تکانش را شروع کردیم، از عید شروع کردیم به پیدا کردن ارتنر و این داستان‌ها. تا آمدیم که فعالیتمان را به صورت جدی شروع کنیم، اردیبهشت شد. برای یک ماه هیچ پروژه‌ای نداشتیم. دستمزد اولین پروژه آپوورکمان حدود 5 یا 8 دلار بود که خب بابت انجامش 5 ستاره گرفتیم. هرچه جلوتر رفتیم، درآمدمان بیشتر شد.

مهر ماه سال گذشته با هم لایو گذاشته بودیم که من گفتم که درآمدم ماهیانه‌ام به هزار دلار رسیده است. ازم پرسیدید که تا عید به چقدر میرسی، من هم گفته بودم حدود سه هزار دلار حالا و رسیدیم به سه هزار دلار. الان، یک سری ماه‌ها درآمد بیشتری داریم بعضی ماه‌ها کم‌تر. بیشترین درآمد ماهیانه‌ام به حدود 5 الی 6 هزار دلار در ماه رسیده است اما میانگین روی همان سه هزار دلار می‌چرخیم.

محمدرضا ذاکری: محمد از بین نیچ هایی که در آن فعالیت داری، کدام یک سود بیشتری و البته درخواست بیشتری دارند؟

جهانشاهی: رفقا، توصیه میکنم توی آپوورک و سایتای فریلنسری اصلا وارد مسائل بیلدینگ کد نشوید. البته که نیچ و پرطرفدارند، اما معلوم نیست بتوانید هندلشان کنید یا نه. پروژه‌های مدلسازی و دیزاین نما، انیمیشن معماری و interior دیزاین کارهای پرطرفدار و کم دردسری هستند.

به خصوص برای interior دیزاین پروژه‌های خیلی بیشتری تعریف می‌شوند.

آیا استفاده از نرم‌افزارهای خاص برای کسب درآمد دلاری از معماری حائز اهمیت است؟

معمولا کارفرما هیچ تعصبی روی نرم افزارتان ندارد. این خروجی است که حائز اهمیت است، شخصا با مکس، کرونا و نرم‌افزارهای مشابه کار میکنم. ما نکته حیاتی دیگری که باید رعایت کنید، جفت و جور کردن نمونه کارهایی است که به درد مشتری بخورد. اگر نمونه کارهای مشابه را ضمیمه پروپوزال خود کنید کنید، شانستان برای دریافت پروژه 80 تا 90 درصد افزایش پیدا می‌کند. بچه‌هایی که وارد عرصه کسب درآمد دلاری از معماری می‌شوند، عمدتا نمونه کارهای ایرانی دارند. تصور کنید برای جلب توجه کارفرمای ایرانی، نمونه کار انگلیسی تحویلش بدهید.

برای تهیه نمونه کار مطابق با استانداردهای خارجی به اکانت سایر فریلنسرها نگاه کنید و سعی کنید کارهایی مشابه با کار آن‌ها طراحی کنید. البته که می‌توانید از art station طرح بردارید و تغییرات لازم را بر روی آن اجرا کنید، اما خب شانستان کاهش پیدا می‌کند.

لازم نیست نمونه‌ کارهایتان حتما آماده شده باشند، من طی سال‌های فعالیتم فقط یک بار با کارفرمایی صحبت کردم که از من درخواست نمونه کار آماده شده داشت. نگران متریال‌ها هم نباشید، اکثر متریال‌های داخلی و خارجی یکسان هستند. اگر کارفرما ملاحظه‌ای در خصوص استفاده از متریال‌ها داشته باشد فطعا آن را بیان خواهد کرد.

برای آماده کردن نمونه کار واقعا زمان بگذارید و به صرف آماده کردن رندر قانع نباشد. نقشه‌های قشنگ طراحی کنید. به پروژه زیر نگاه کنید. کارفرما خواسته بود که نمای بیرونی خانه‌اش تغییر پیدا کند و یک استخر داخل حیاطش داشته باشد، که بدین ترتیب کار را به او تحویل دادیم. برای انجام این کار ساعتی 25 الی 35 دلار درآمد داریم.

نمونه کار جهانشاهی آپوورک

از complianceها دوری کنید تا در کسب درآمد دلاری از معماری موفق شوید

توصیه من به همه رفقا این است که داخل فاز یکم آپوورک فعالیت کنند. پروژه‌های فاز دوم هم کم نیستند، اما وابستگی شدیدی به ضوابط منطقه‌ای دارند. البته که در بعضی شرایط تنها لازمه کار در فاز دوم آپوورک آشنایی با نرم‌افزار revit است. این طور که کارفرما نقشه‌هایش را تحویل می‌دهد و نسخه revit آن‌ها را درخواست می‌کند.

چرا پروپوزال‌هایم دیده نمی‌شوند؟

محمد جهانشاهی: من دیشب 4 قرار مصاحبه از کارفرماها دریافت کردم. البته که هر روز این قدر مشغول نیستم، اما به صورت میانگین در طی یک هفته دو الی سه مصاحبه مهم دارم. همانطور که گفتم، برای دیده شدن پروپوزال‌هایتان باید نمونه کار قوی به کارفرما تحویل کنید. قضیه از این قرار نیست که کارفرما نمونه کارتان را نبیند، اتفاقا کارفرما می‌بیند، اما اگر نمونه کار خوبی در پروپوزالتان نداشته باشید، به قطع نادیدتان خواهد گرفت.

دومین مورد مهم برای دیده شدن آنلاین بودن است. اکثر کارفرماها ترجیحشان بر این است که با فریلنسری کار کنند که آنلاین و در دسترس باشد. بر اساس قواعد آپوورک، حتی اگر لاگین هم باشید، باید برای آنلاین بودن هر پانزده دقیقه یک بار دکمه اینتر را فشار دهید.

توصیه آخر محمد جهانشانی و پرهیز از کمالگرایی

نیاز نیست پیش از شروع کارتان همه چیز را صد در صد آماده کرده باشید. کمالگرا نباشید، از همان جا که امروز ایستاده‌اید آغاز کنید و به سمت کسب درآمد دلاری از معماری حرکت کنید. در نهایت کسی پیدا می‌شود که به شما اعتماد داشته باشید. کم کم ترستان خواهد ریخت، از اسم فعالیت در بازار کار جهانی نترسید.

 

دسته بندی ها