7 نکته مهم مذاکره برای فریلنسرها

7 نکته مهم مذاکره برای فریلنسرها
تاریخ: 2021/11/24
بازدید: 401 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

این روزها صنعت فریلنسری یکی از پرطرفدارترین حوزه‌ها برای ایجاد یک کسب‌وکار پایدار و سودآور است. هر شخصی که علاقه‌مند به کسب درآمد آنلاین باشد، به‌راحتی و از همین امروز می‌تواند وارد این حوزه شود. فقط باید فنون مذاکره را بلد باشید، زیرا مذاکره برای فریلنسرها حرف اول را در گرفتن پروژه می‌زند.

با این حال، فریلنسینگ به عنوان یک مدل کسب‌وکار، خیلی هم کامل نیست و محدودیت‌هایی دارد. در این مقاله قصد داریم ۷ نکته مهم مذاکره برای فریلنسرها را بیان کرده و ویژگی‌های مثبت و محدودکننده این صنعت را بررسی کنیم. قبل از شروع بحث اصلی باید بدانید که همانند همه کسب‌وکارهای دیگر، خالص دریافتی شما را ۲ عامل زیر مشخص می‌کند:

۱. تعداد ساعات کاری؛

۲. دستمزد ساعتی شما.

در این مقاله می‌خواهیم روی موثرترین استراتژی‌های دستیابی به بالاترین دستمزد ساعتی ممکن تمرکز کنیم. استراتژی‌هایی که در ادامه عنوان خواهند شد از زبان فریلنسرهای موفقی بیان شده‌اند که دستمزد ساعتی آنها از ۱۵۰ دلار در ساعت نیز بالاتر است! با ما همراه باشید.

۱. تعیین حداقل دستمزد ساعتی قابل قبول (MAR)

هر فریلنسر باید اهداف خود را تعیین کند. شما باید اهداف درآمدی خود را به‌صورت هفتگی یا ماهانه مشخص کرده، سپس اقدام به محاسبه دستمزد ساعتی خود کنید.

در ابتدای کار، دستمزد ساعتی شما ممکن است پایین‌تر از سطح انتظارات‌تان باشد، اما اشکالی ندارد. با گذشت زمان و با ساخت یک رزومه کاری برجسته، در مذاکره با مشتریان جدید دست بالاتر را شما خواهید داشت و به ازای هر مشتری جدید، دستمزد ساعتی شما افزایش خواهد یافت، عالی نیست؟

۲. دستمزد خود را به‌صورت پروژه‌ای به مشتری اعلام کنید

اگر به مشتری اعلام کنید که برای مثال دستمزد ساعتی شما ۱۰۰ دلار است و روزانه ۶ ساعت روی پروژه مشتری وقت خواهید گذاشت، برای درآمد خود یک محدودیت و سقف ۶۰۰ دلاری تعریف کرده‌اید که دیگر نمی‌توانید از آن بالاتر بروید.

برای درک بهتر این مثال را در نظر بگیرید: شما نویسنده فریلنسر هستید و یک کار محتوا نویسی به شما پیشنهاد می‌شود. طبق مهارتی که در این کار دارید، برآورد می‌کنید که تکمیل هر محتوا یک ساعت طول می‌کشد و برای هر محتوا ۱۵۰ دلار می‌خواهید. طبق مهارتی که مشتری دارد، تکمیل هر محتوا سه ساعت طول می‌کشد، در نتیجه از پرداخت ۱۵۰ دلار برای ۳ ساعت کار، راضی و خشنود خواهد بود.

حال اگر شما به مشتری بگویید دستمزد ساعتی شما ۱۵۰ دلار است و یک ساعت طول می‌کشد تا  یک محتوا را تکمیل کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ تقاضای پرداخت ۱۵۰ دلار توسط مشتری برای یک ساعت کار راحت‌تر است یا سه ساعت کار؟

تنها چیزی که مشتری باید نگران آن باشد، ارزش و کیفیت خدماتی است که ارائه می‌دهید. بنابراین پروژه‌ای کار کنید و از سرعت کاری‌‌تان به نفع خودتان استفاده کنید، نه به نفع مشتری.

مذاکره برای فریلنسرها؛ اعلام دستمزد به صورت پروژه ای

۳. بر اساس ارزش پروژه برای مشتری، بر سر دستمزد مذاکره کنید

دستمزد ساعتی درخواستی شما، بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر ارزش پروژه برای مشتری است. بنابراین وقت بگذارید و هم مشتری و هم ماهیت پروژه را در نظر بگیرید. برای این کار سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • کار شما چه سودی برای مشتری خواهد داشت؟
  • کاری که شما انجام می‌دهید، چه تاثیر مثبتی روی درآمد مشتری خواهد گذاشت؟

پاسخ به این سوالات تا حد زیادی تعیین می‌کند که چه دستمزد ساعتی از مشتری درخواست کنید.

۴. جریان مذاکره را در دست بگیرید

هیچ چیز در مذاکره بر سر دستمزد ساعتی ارزشمندتر از این نیست که مشتری بودجه پرداختی خود را فاش کند. در حالی که اکثر مشتریان در این زمینه هوشیار هستند، شما همیشه باید مذاکرات خود را با این سوال شروع کنید؛ «چه بودجه‌ای مدنظر دارید؟»

اگرچه ممکن است در پاسخ به این سوال، عدد یا محدوده‌ای را به شما ندهد، اما هرگونه اطلاعات اضافی می‌تواند بسیار مفید باشد.

۵. چانه‌زنی برای تخفیف را فراموش نکنید

مذاکره برای بسیاری از افراد فعال در حوزه کسب‌وکار، بخشی از زندگی تجاری است. در واقع، شما در این حرفه با مشتریانی سروکار دارید که همیشه روی قیمت چانه‌زنی می‌کنند (صرف نظر از اینکه آیا پیشنهادی که داده‌اند، اصلا منطقی است یا نه).

به این ترتیب، شما همیشه باید دستمزد ساعتی خود را با در نظر گرفتن یک محدوده برای چانه‌زدن اعلام کنید. این ممکن است یک حرکت جسورانه به نظر برسد، اما در واقعیت شما فقط از منحنی مذاکره جلوتر هستید.

از درخواست دستمزد بالاتر از قیمت واقعی نترسید.

اگر دستمزد ساعتی که پیشنهاد می‌کنید، ۱۰ درصد بالاتر از مبلغی است که به آن راضی هستید و مشتری درخواست شما را رد می‌کند، احتمالا قیمت پایین‌تر را نیز رد خواهد کرد. پس نگران از دست دادن مشتری نباشید.

مذاکره برای فریلنسرها؛ چانه زنی برای تخفیف

۶. در مذاکره برای فریلنسرها فضایی برای مانور در نظر بگیرید

اگر پیش از دانستن حجم کاری که باید انجام شود، قیمتی را اعلام کنید، احتمالا جریان مذاکره را به مشتری باخته‌اید. ابتدا باید یک دید کلی از حجم کار و سود دریافتی مشتری از پروژه داشته باشید و سپس فضایی برای مانور در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اغلب مشتریانی که با شما تماس می‌گیرند، یک طرح کلی از پروژه مد نظرشان به شما ارائه می‌دهند و بلافاصله می‌پرسند که دستمزد ساعتی شما چقدر است. در چنین مواردی باید هوشمندانه پاسخ داده و در انتخاب واژه‌ها دقت کافی را داشته باشیم.

برای مثال می‌توانید بگویید دستمزد ساعتی معمولی من حدود ۲۰ سنت در هر کلمه است، اما این دستمزد ساعتی می‌تواند بر اساس ماهیت و دامنه کار در نوسان باشد. اگر می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد پروژه به من بدهید، می‌توانم هزینه ثابتی را به شما اعلام کنم.

۷. در مذاکره به دنبال یک توافق متقابل باشید

مذاکره خوب به این معنی است که هر دو طرف احساس کنند معامله خوبی انجام داده‌اند. اگر صرفا به فکر منافع خود باشید، در ۲ جبهه مهم شکست خواهید خورد؛ تعداد کلی مشتریانی که تمایل دارند با شما کار کنند، ریزش شدیدی خواهد داشت و رابطه‌ای که با مشتریان فعلی خود دارید، احتمالا طولانی و پایدار نخواهد بود.

در صنعت فریلنسری شما نیاز دارید با مشتریانی کار کنید که با خوشحالی شما را به همکاران خود توصیه می‌کنند. شما باید با مشتریانی کار کنید که در آینده هم مجدد به خودتان مراجعه کنند. شما باید با مشتریانی کار کنید که باعث ایجاد یک رزومه قوی برای شما شوند. اگر در طول مذاکرات منافع مشتریان را در نظر نگیرید، هرگز به این اهداف نخواهید رسید.

مذاکره برای فریلنسرها؛ توافق متقابل

[cta img=”https://etekanesh.com/wp-content/uploads/2021/11/english-web-banner-1.jpg” description=”در دوره مذاکره حرفه‌ای به زبان انگلیسی، یاد بگیرید که چطور به عنوان یک فریلنسر باید با کارفرماهای خارجی مذاکره کنید” color=”” href=”https://etekanesh.com/product/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d9%85%d8%b0%d8%a7%da%a9%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c%d8%b3%db%8c/” title=”اصول مذاکره به زبان انگلیسی ویژه فریلنسرها”]

سخن پایانی

در این مطلب نکاتی را برای مذاکره برای فریلنسرها بیان کردیم تا اگر در این حوزه تازه‌کار هستید، بتوانید با موفقیت مراحل ابتدایی پیدا کردن مشتری و گرفتن پروژه را طی کنید. این ۷ نکته را رعایت کنید و مطمئن باشید که موفق خواهید شد. نظر شما در مورد مذاکره با کارفرما چیست؟ چطور می‌توان پروژه‌ها را با دستمزدی خوب به دست آورد؟

دسته بندی ها