مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟
تاریخ: 2021/08/15
بازدید: 553 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بازاریابی محتوا چیست و چه سودی برای شما دارد؟! اگر قصد دارید به کسب‌و‌کارتان در دنیای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی رونق ببخشید و آن را گسترش دهید حتما باید با این مفهوم آشنا شوید و بدانید مزایای بازاریابی محتوا چیست.

بازاریابی محتوا چیست؟

به طو کلی، بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که سعی می‌کند به جای انجام تبلیغات برای جذب مشتری، به آنها اطلاعات مفید ارائه کند. کسب‌وکارهای می توانند محتوای مفید خود را قالب های گوناگونی ارايه کند:

  •  پست وبلاگ
  • مقاله
  • ویدئو مستند، آموزشی و اطلاعاتی
  • وبینار
  • پادکست و هر چیز دیگری که در آن اطلاعات مفید و ارزشمند به مخاطب ارائه کنید.

در حقیقت در بازاریابی محتوا، با ارائه اطلاعات رایگان مفید و حتی سرگرم کننده به مردم آنها را به طرفدار خود تبدیل می کنید. اگر آنها واقعاً مطالب شما را دوست داشته باشند، ممکن است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و شما را به افراد بیشتری معرفی کنند. این افراد به احتمال بیشتری تبدیل به مشتری واقعی می‌شوند که از شما محصول یا خدماتی را خریداری خواهند کرد.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

همانطور که دیدیم، بازاریابی محتوا یک رویکرد کاملاً غیرمستقیم است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید برای آن وقت بگذارید و چه اهمیتی دارد. با بررسی مزایای بازاریابی محتوا به راحتی به اهمیت آن پی خواهید برد.

تبلیغات دیگر اثری ندارند

بیشتر مردم از دیدن بی موقع تبلیغات به شکل سنتی خسته‌ شده‌اند و به دنبال راهی برای مسدود کردن انواع تبلیغات پیامکی، درون برنامه یا سایر تبلغات سنتی دیگر هستند. از طرف دیگر افرادی که تبلیغات این چنینی را مسدود نمی‌کنند نیز موقع نمایش آنها را رد می کنند. در حقیقت، تبلیغات به شکل قدیمی خود دیگر نتیجه بخش نیست.

در مقابل، مخاطبان به دنبال بالا بردن اطلاعات‌شان در مورد مسائل روز و علاقه‌مندی‌هایشان هستند. پس این فرصت برای کسب‌و کارهای مختلف فراهم می‌شود تا با ارائه اطلاعات مفید در قالب محتوا به بازاریابی مدرن بپردازند و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

طرفداران‌تان تبلیغ شما را می‌کنند

اگر به مخاطبان و طرفداران‌تان اطلاعاتی ارائه بدهید که برایشان مفید باشد یا از آن لذت ببرند، آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک خواهند گذاشت. در برخی موارد انگشت شمار، گاهی یک ویدئو یا محتوای خاصی به شکلی مورد توجه قرار می‌گیرد که سرعت پخش شده و همه‌گیر می‌شود. اما اگر شما بخواهید اینکار را از طریق تبلیغات انجام دهید باید هزینه‌ زیادی برای آن کنار بگذارید.

مخاطبان معمولا محتوای خاصی را به افرادی به اشتراک می‌گذارند که مورد اعتماد هم هستند و رابطه صمیمی دارند. پس به شکلی شما دارید تبلیغات غیر مستقیم اما موثر انجام می‌دهید.

مزایای بازاریابی محتوا

مردم از چیزهای رایگان لذت می‌برند

مطمئنا کسی را پیدا نمی‌کنید که از چیزی مجانی خوشش نیاید. این مسئله به شدت در فضای مجازی اینترنت نیز صدق می کند. مردم تقریبا عادت کرده‌اند که برای محصولات، خدمات یا اطلاعاتی که برای آنها ارزش دارد، هزینه پرداخت کنند؛ اما این رویکرد می‌تواند طولانی مدت باشد و بسیاری مردم عاشق چیزهایی هستند که به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با ارائه اطلاعات مفید و رایگان، آنها را به خود جذب کنید و راضی نگه دارید. این راهی موثر برای ایجاد ارتباطی متقابل با مخاطبانتان است.

هزینه زیادی برای شما ندارد

یکی از مزایای بازاریابی محتوا کم‌هزینه یا بدون هزینه بودن آن است. شما می توانید با سرمایه‌گذاری کمی یا حتی بدون سرمایه بازاریابی را شروع کنید. شما به راحتی می توانید با ایجاد محتوای ویديویی، نوشتن یک وبلاگ، مقاله، پست جذاب مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید.

با ارائه محتوای مفید بر تصمیم خرید مشتری تاثیر بگذارید

مردم تمایلی به تصمیم گیری سریع برای خرید آنلاین ندارند. آنها ترجیح می‌دهند تمام اطلاعات موجود در مورد محصول یا خدمات را بررسی و آن را با خدمات و محصولات مشابه مقایسه کنند. بر خلاف شیوه خرید حضوری، در فضای مجازی مخاطبان فرصت زیادی برای فکر‌ کردن، مقایسه و تصمیم‌گیری دارند. بنابراین اگر انتظار دارید، غریبه‌هایی که نسبت به شما هیچ شناختی ندارند از شما خرید کنند، باید بگوییم که چنین چیزی غیر واقعی است. برای اینکه به نتیجه موثری برسید:

  • با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید
  • به آنها اطلاعات مفید ارائه کنید
  • سعی کنید به آنها در تصمیم‌گیری خرید کمک کنید
  • در نقش مشاور حاضر باشید نه یک فروشنده

مزایای بازاریابی محتوا

داوم طولانی مدت

وقتی تبلیغی را می‌خرید، در ابتدا ممکن است تقاضای زیادی داشته باشید و حتی مشتریان جدیدی پیدا کنید. اما اثرگذاری تبلیغات سنتی کوتاه است. در حقیقت یک تبلیغ یکبار دیده‌ می‌شود و به احتمال زیاد مردم دیگر آن را نبینند؛ مگر اینکه هربار تبلیغ را تمدید و بابت آن هزینه پرداخت کنید.

در مقابل، یک پست یا ویدئوی محبوب در وبلاگ می‌تواند سال‌ها مشتریان جدیدی را در اختیار شما قرار دهد. شما یک بار محتوا ایجاد می‌کنید و در صورت جذاب و مفید بودن تا مدت‌های زیادی برای شما اثرگذاری مثبتی خواهد داشد. هرچه محتوای خوب بیشتری تولید کنید و محبوبیت بیشتری کسب ‌می‌کنید، بازدیدکنندگان بیشتری به شما جذب می‌شوند؛ چه برای پست‌های جدید و چه برای پست‌های قدیمی

سخن آخر

حالا اطلاعاتی در‌مورد مزایای بازاریابی محتوا و ماهیت آن به دست آوردید. فراموش نکنید که با تولید هر نوع محتوایی شما نمی‌توانید به اهداف فروش خود دست پیدا کنید و حتی مخاطبی جذب کنید. امروزه مخاطبان فضای مجازی بسیار هوشمند شده‌اند و محتوای خوب و غیر مفید را به راحتی تشخیص می‌دهند. بنابراین، با گذاشتن وقت کافی و انجام تحقیقات برای رسیدن به نتیجه بهتر، محتوایی با ارزش و اثرگذار به مردم ارائه کنید.

دسته بندی ها