رویداد بزرگ ارزآور – صادرات خدمات فنی مهندسی

رویداد بزرگ ارزآور – صادرات خدمات فنی مهندسی
تاریخ: 2022/03/05
بازدید: 1163 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

معرفی رویداد ارزآور

با توجه به اهمیت ارزآوری و لزوم اشتغال‌زایی در برهه کنونی، معاونت علمی ریاست جمهوری به همراهی آکادمی تکانش بر این آمدند تا با ایجاد فرصتی استثنایی از تجربه‌های پیشگامان این صنعت بهره ببرید و این مسیر برای شما عزیزان هموار شود.

رویداد ارزآور با هدف تسهیل و توسعه صادرات خدمات و محصولات حوزه فناوری اطلاعات بصورت منظم برگذار خواهد گردید.

مخاطبین رویداد

در این رویداد افراد حقیقی و حقوقی که علاقمند ورود به بازار بین الملل هستند مورد هدف قرارگرفته شده اند.

افراد متخصص در  برنامه نویسی ، انمیشن سازی ، گرافیک و 3D آرت

شرکت های فعال در حوزه IT

 

پنل های این نشست:

۱- پنل ۱ جذب پروژه 

در پنل شماره ۱ میزبان شرکت هایی بودیم که در حوزه جذب پروژه در بازار بین الملل فعالیت میکنند. از مسیر فعالیت و تجربیات آنها نکات ارزشمندی را آموختیم.

با تدریس میهمانان محترم :

  •  جناب آقای دکتر صادق هوشمند – موسس وی کلینیک و مدیرعامل شرکت فن افزار دانش

تقویت تیم های توسعه خارجی یعنی بخشی از تیم در کشور دیگری به صورت ریموت در توسعه نرم افزار یا ارایه خدمات مهندسی فناوری اطلاعات همکاری کند و در این رابطه یک پارتنر استراتژیک به صورت مستقیم متعهد به انجام امور حقوقی و مالی توسعه دهنده است.

چالش عمده در این صنعت درک فضای کسب و کار قواعد حاکم و تعهدات متقابل می باشد که در ۶۰ درصد موارد به مهارت های نرم و دانش مالی افراد بر می‌گردد.

خطاهای شناختی که باعث می شود چنین بازاری را از دست بدهیم و نتوانیم برندسازی کنیم و کشورهایی مثل هند و بلاروس گوی رقابت از ما بربایند چیست؟ چطور باید برطرفش کنیم؟ آیا نیاز به بازنگری فرهنگ کسب و کار در فضای آی تی داریم؟صادق-هوشمند_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

همچنین ایشان درباره تیم سازی  برای شرکت های اروپایی با دلوپرهای ایرانی و مدیریت کردن تعادل امنیت شغلی دولپر ها و امنیت کارفرماها، رشد دولوپرها در زمینه‌های مختلف سافت اسکیل و زبان انگلیسی

آقای هوشمند در سخنرانیشان در چند حوزه  از شرکت کنندگان دعوت به همکاری کردند.

و اعلام نمودند افراد خودشان نیز میتوانند از طریق لینکدین با شرکت های خارجی ارتباط برقرار نموده و با کارفرماهای خارجی همکاری کنند.

 

  • جناب آقای مهدی کیانی – مدیرعامل شرکت INBEET

مهدی یک تیم برنامه نویس حرفه ای رو مدیریت میکنه و بعد از موفقیت های بزرگی که داشته فقط روی پروژه های بزرگ کار میکنه.

او فعالیتش رو از لینکدین شروع کرد و حالا بعد از کلی تجربه موفق، میتونه یک مسیر متفاوتی رو برای جذب پروژه بهتون نشون بده!
مهدی_کیانی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

آقای کیانی درباره تفاوت کار در بازار ایران و بازار بین المللی صحبت کردند. به نظر ایشان بازار آمریکا از نظر فرهنگ کاری بیشتر شبیه ایران است , در کشور های اروپایی بیشتر دنبال استک های سنتی تر هستن.

آقای کیانی بیشتر از هرچیز بر “توجه به نیاز  بازار و خلق ارزش” بازار تاکید دارند و توصیه ای که به شرکت کنندگان داشتند این بود  که در یک حوزه متخصص شوند.

سوالی که باید از خودتون بپرسین این هست؟   “چه ارزشی میتوانید به مشتری ارائه دهید؟”

مسیر گرفتن پروژه، پلتفرم های آپورک، فایور، فریلنسر و همچینین لینکدین می باشد.

  • آقای دکتر وحید حسنلو – قائم مقام مدیرعامل شرکت مزرعه رویای آرسین

آقای حسنلو به همراه آقای رضایی در شرکت مزرعه رویای آرسین به صورت حرفه ای کار انیمیشن انجام میدن و از تجربه هاشون، همکاری با دانشگاه کمریج برای یک سریال انیمیشن بوده.
همچنین با شرکت های مشهور موزیلا فایرفاکس و دیش نت_ورک همکاری داشتن.

تیزرهای تبلیغاتی مد بید انگلیس رو هم ایشون کار کردن.

ایشون معتقدند که شرکتشون برای اشتغالزایی و صادرات پتانسیل بالایی جهت همکاری و هم‌افزایی داره و توی این نشست راجع به نجیره ارزش بازار و ارزآفرینی (فراز و نشیب‌ها) صحبت میکنن.

وحید-حسنلو_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

  • جناب آقای سعید ترخانی – مدیر کارگزاری توسعه صادرات انیمیشن

آقای ترخانی تجربه خیلی خوبی در حوزه انیمیشن داره و به راحتی تونسته ازین طریق درامد ارزی داشته باشه. تجربیات ارزشمند آقای ترخانی میتونه دید خیلی خوبی به علاقمندان و فعالان در حوزه انیمیشن بده.
سعید-ترخانی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

به گفته آقای سعید ترخانی امروز کیفیت انیمیشن ایران در حد انیمیشن جهان است. ایشان عقیده دارند موضوع انیمیشن ها بسیار مهم است و در سال ۲۰۳۰ حجم بازار انیمیشن ۲ برابر خواهد شد پس بهتر است به جای ارائه سرویس، محصولات خودمان را داشته باشیم.

آقای ترخانی همچنین آمارهای جذابی از دنیای انیمیشن ارائه دادند که آگاهی خوبی به علاقمندان این حوزه میدهد.

پیشنهادی که ایشان داشتند انیمیت سه بعدی و دو بعدی Frame by Frame بود که از نظرشان خواهان زیادی دارد.

۲- پنل ۲ فریلنسینگ و ریموت جاب

در این پنل صحبت درباره فعالیت فرینسینگ و ریموت جاب هست. افرادی که در این حوزه موفق عمل میکنند و راه و چاه فعالیت در این صنعت را به خوبی می شناسند.

با تدریس میهمانان محترم:

  • جناب آقای علیرضا ریاحی – مدیر فیوتک 

علیرضا ریاحی چندین سال هست در زمینه جذب پروژه به صورت فریلنسینگ در بازار بین الملل فعالیت میکنه و با چالش های این حوزه به قدر کافی دست و پنجه نرم کرده. به همین دلیل تجربیات ارزشمندی در این زمینه داره که میتونه مسیر رو به خوبی براتون شفاف کنه.
علیرضا-ریاحی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش
یکی از چالش هایی که آقای ریاحی در کارشان اعلام کردند از دست دادن نیروهایی بود که آموزش میدادند. شروع فعالیت ایشان به صورت فریلنسری بوده اما از همان ابتدا با پروژه بزرگ شروع کردند و اولین پروژه ۱۶هزار دلاری گرفتند. ایشان گرفتن پروژه را از لینکدین شروع کردند و در گورو و آپورک هم کار کردند.

از نظر ایشان یکی از مزیت هایشان قیمت پایین (۹ الی ۲۵یورو) بود و مزیت دیگر کیفتی که در کارشان وجود داشت و به همین دلیل نیاز به مارکتینگ نداشتند وتوسط مشتری ها معرفی میشدند. توصیه اصلی ایشان حفظ کیفیت و تقویت برند ملی بود.

  • جناب آقای حسام راهبر – هم بنیان گذار و مدیر دیزاین شرکت فناوران آرتا رایانه

فعالیت ایشان در حوزه طراحی قالب آماده ورد پرس و پلاگین هست. در تم فارست و کریتیو مارکت برای فروش این محصولات فعالیت کردند و حدود ۲۰۰۰ محصول در طی ۶ سال فروخته اند.

از نظر ایشان در حوزه فریلنسری برنامه ریزی برای آینده سخت میباشد و همچنین در فروش محصول اگر محصول خوب باشد درآمد این حوزه بهتر از فریلنسینگ خواهد بود و درآمد پسیو دارد.

توصیه ایشان برای شروع به شرکت کنندگان این بود مارکت خود را انتخاب کنند، مهارت خود را به درستی بشناسند و ابتدا آنالیز درستی از آن کار داشته باشند.

همچنین ایشان پیشنهاد کردند  شرکت کننده ها ابتدا سایت را ببینند و پرفروش ترین ها را بشناسند و سپس انتخاب کنند که چه کاری برای فروش بیشتر تولید کنند.

  • جناب آقای میلاد کمباری – بنیان گذار و مدیر شرکت 3Dupstudio 

استودیو آپ با مدیریت آقای کمباری، نزدیک به ۱۰ ساله در قالب یک استودیوی شبیه سازی معماری فعالیت میکنه و قصدش ارتقا سطح علمی و کیفی دانشجوهاش هست. موفقیتشون رو میشه از آثار دانشجوهاشون در مجلات معتبر خارجی دید.

میلاد-کمباری_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

به عقیده ایشان محصولی که مورد نیاز  افراد باشند فروش بیشتری دارد و فروش حتما به تلاش زیاد و وقت زیاد گذاشتن بر ای یک محصول وحود ندارد.

فروش محصول برخلاف فریلنسینگ سختی کمتری دارد مثلا برای ایجاد حساب کاربری در سایت های فروش محصول سختگیری احراز هویت وجود ندارد. همچنین اعتقاد دارند در فریلنسینگ تا وقتی کار کنی پول هست اما در فروش محصول اگر محصول تولید شده خوب باشد، حتی اگر کار نکنند هم به فروش می رسد. اما بزرگترین نکته فروش محصول این است که ارقام فروش محصول پایین است و مثل فریلنسینگ اعداد بالایی ندارد.

نکته مهم دیگر اینکه مارکتینگ در فروش محصول اهمیت بسیار زیادی دارد.

۳- پنل ۳ فروش محصولات دیجیتالی

در این پنل در ادامه پنل دو، مسیر فروش محصولات دیجیتالی مثل انیمیشن، پلاگین و قالب های آماده و 3D آرت را زبان متخصصین این حوزه میشنویم و با کلیت این حوزه آشنا میشویم.

با تدریس میهمانان محترم:

  • آقای مصطفی خلفی اصل -صادرکننده خدمات نرم‌افزاری

سید مصطفی خلفی از زمان دانشجویی شروع به فعالیت در زمینه it داشته. او بنیان گذار استارتاپ  بوستان است که یک سامانه برنامه ریزی هفتگی برای دانشگاه هاست.

اولین خروجی موفقیت آمیزش را بعد از 5 سال با تیم قدرتمندش بدست آورد که در حال حاضر این استارتاپ در چندین دانشگاه بزرگ کشور مورد استفاده قرار میگیرد.

او در سه سال گذشته به بازار بین الملل روی آورده و توانسته رشد بسیار چشمگیری در این بازار داشته باشد.

مصطفی-خلفی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش.jpg

به نظر ایشان انتخاب کشور، انتخاب درست مهارت ها و انتخاب درست کارفرما از نکات خیلی مهمی بود که ایشان تجربه کردند.

به عقیده ایشان کار از ایران در این فضا علاوه بر سختی هایی که دارد مزایای بسیاری هم دارد، مثلا تفاوت قیمت دلار و ریال و …

  • جناب آقای مازیار محمدی‌نژاد – صادرکننده محصولات انیمیشنی و ویدئویی

مازیار محمدی نژاد در سال ۱۳۷۶ ساخت انیمیشن کامپیوتری را فراگرفت و با ساخت فیلمهای کوتاه فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و سپس به ساخت فیلم سینمایی و تولید سریال روی آورد.

او هم‌اکنون مدیرکل شرکت فیلم سازی زاگرس فیلم است که تولید انبوه انیمیشن را در دستور کار دارد. او با ارائه روش های نوین در تولید انیمیشن در جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی سال۱۳۹۱ موفق به دریافت عنوان فن‌آفرین برتر در زمینه علوم انسانی شد.

مازیار محمدی را به عنوان کارگردان نخستین انیمیشن سینمایی سه بعدی ایران میشناسند و در جشنواره های خارجی متعددی حضور داشته است. او همچنین مدیر گروه تلویزیون و انیمیشن دانشگاه هنر شیراز است.
مازیار-محمدی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش

آقای محمدی نژاد در حوزه های فریلنسینگ و فروش محصول فعالیت داشتند اما عقیده داشتند حجم بازار این کارها برای یک تیم بزرگ مناسب و جوابگو نیست. بازار قالب آماده، مدل سه بعدی، عکس را هم تجربه کردند، خوب بود اما بازهم برایشان کافی نبود.

به نظر ایشان تفاوتی که ایرانی ها در تولید و خدمات دارند این است: ایرانی ها خدمات را بهتر می شناسند و در خدمات بهترند به همین دلیل بیشتر سراغ فریلنسینگ میروند همچنین ریسک خدمات کمتر است چون بازگشت سرمایه در این کار تضمین شده است اما تولید در کنار سختی زیاد، ارزش اقتصادی بالایی دارد و بازاری به مراتب بزرگ تر و با درآمد بالاتری است.

  • جناب آقای علیرضا قیمتی – مدیرعامل گروپلنسینگ 

علیرضا بعد از چند دوره تدریس موفق دوره های فریلنسینگ بین الملل و لینکدین مارکتینگ طرح ملی گروپلنسینگ رو با هدف هموار کردن مسیر فریلنسینگ بین الملل شروع کرد. الان با بیش از ۷۰ دانشجو که در این حوزه فعالیت میکنن و درآمدهای ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلاری داشتن داره به مسیرش ادامه میده .
علیرضا-قیمتی_رویداد_ارزآور_آکادمی_تکانش_گروپلنسینگ

آقای قیمتی طرح ملی گروپلنسینگ را معرفی کردند که طرحی‌ست برای حمایت از فریلنسرها.
تعداد افراد متخصص در این حوزه زیاد است اما به دلیل موانعی که وجود دارد خیلی از این افراد نمیتوانند در این مسیر قدم بردارند. موانع موجود در مسیر فریلنسینگ شامل: ساخت حساب کاربری در پلتفرم های فریلنسری،  ساخت حسابی برای نقل و انتقالات مالی، انتقال پول به ایران و … می باشد.

طرح ملی گروپلنسینگ علاوه بر آموزش و حمایت آموزشی از افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند کلیه موانع این مسیر را نیز برای این افراد برطرف مینماید. حساب کاربری، ریالی کردن درآمد و آموزش و منتورینگ  از خدمات این طرح می باشد.

 

دسته بندی ها