6 قانون طلایی برنامه ریزی روزانه فریلنسری

6 قانون طلایی برنامه ریزی روزانه فریلنسری
تاریخ: 2022/01/20
بازدید: 827 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

چگونه روز کاری خود را به عنوان یک فریلنسر برنامه‌ریزی کنید؟ این سوال برای اغلب افراد، هنگامی که به فریلنسری روی می‌آورند و از ساعات اداری ۸-۱۷ خارج می‌شوند، پیش می‌آید. اهمیت داشتن برنامه ریزی روزانه فریلنسری در این زمانه بر هیچ کس پوشیده نیست، اما چه می‌شود اگر قوانین اداری، کسر از حقوق به‌خاطر تاخیر و دستگاه انگشت‌زنی نباشند؟ آیا پیروی کردن از یک برنامه زمانی روزانه بدون اعمال فشار و وجود یک کارفرما، کار آسانی است؟

شما نمی‌دانید چه زمانی باید کار کنید و چه زمانی را برای قرارهای ملاقات با مشتریان جدید و در دسترس بودن برای مشتریان فعلی اختصاص دهید.

برای مثال، وسوسه کار از صبح تا شب ممکن است منجر به رضایت مشتریان و پر شدن حساب بانکی شما شود، اما به سرعت بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر خواهد گذاشت. خوشبختانه، ایجاد برنامه ‌ایده‌آل و کارآمد برای شما آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا ۶ قانون طلایی برنامه ریزی روزانه فریلنسری را مرور کنیم:

۱. از برنامه‌ریزی برای هفته خود شروع کنید

با یک جستجوی ساده در گوگل، متوجه خواهید شد که بیشتر نتایج، مربوط به زمان‌بندی مستقل بوده و بر ایجاد یک روال روزانه سازنده و منعطف، تمرکز دارند. با اینکه اهمیت داشتن برنامه روزانه را نمی‌توان نادیده گرفت، اما با پرداختن بیش از حد به این موضوع، از اهمیت داشتن برنامه هفتگی غافل نشوید.

قبل از تجزیه‌وتحلیل برنامه کاری روزانه خود، اندکی درنگ کرده و به نحوه برنامه‌ریزی هفتگی خود فکر کنید. برنامه هفتگی دورنمای بهتر و شفاف‌تری به شما خواهد داد. با داشتن برنامه هفتگی، اگر یک روز کاری را به هر دلیلی از دست بدهید، بدون استرس قادر خواهید بود وظایف آن روز خود را در روزهای دیگر انجام داده و جبران کنید. داشتن یک روال هفتگی منسجم، سنگ بنای ایجاد یک روال روزانه پربارتر است.

برنامه ریزی روزانه فریلنسری

۲. برای ساعات کاری خود برنامه‌ریزی کنید

سبک زندگی فریلنسری، زندگی آزاد و مستقلی است. شما دیگر ملزم به بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب، تردد در سطح شهر برای رسیدن به شرکت نبوده و از همه مهم‌تر دیگر رئیس و کارفرمایی منتظر شما نیست تا ساعت‌ها کار را روی دوش شما آوار کند. با این حال، ساعات کاری شما ناسازگار و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. این ویژگی تا زمانی که آن را در برنامه کاری فریلنسری خود در نظر بگیرید خوب و لذت‌بخش خواهد بود.

برای اشخاصی که پروژه‌های خود را در قالب پرداخت دستمزد به‌صورت ساعتی محول می‌کنند، دانستن ساعات کاری شما نه تنها برای بازده بیشتر، بلکه برای درآمد خود شما نیز مهم است.

شما باید بدانید برای برنامه ریزی روزانه فریلنسری چگونه برای وقت خود ارزش قائل شوید و ارزش کار شما در بازار رقابتی دقیقا چه مقدار است. همچنین اگر برای تک‌تک ساعات کاری خود برنامه ریزی نکنید، ممکن است یک روز برنامه بسیار شلوغ، طولانی و طاقت‌فرسایی داشته و روز دیگر یک برنامه ملو و خلوت را تجربه کنید که خیلی جالب نخواهد بود.

۳. زندگی شخصی را فراموش نکنید

کسانی که در یک دفتر کار یا یک محیط تجاری کار می‌کنند، روز‌ها را با بیدار شدن با زنگ هشدار، انجام روتین مراحل صبحگاهی مانند خوردن صبحانه یا قهوه و رفتن به محل کار شروع می‌کنند. هنگامی که شیفت کاری تمام شد، مسیر بازگشت به خانه را طی کرده و آماده می‌شوند تا روز بعد دوباره این کار را انجام دهند، اما زمانی که در منزل هستند کاملا در اختیار خودشان بوده و محل کار و زندگی کاملا از هم جدا شده‌اند.

اگر از خانه کار می‌کنید، سعی کنید ساعات کاری را طوری مشخص کنید که برنامه شخصی‌تان با آن ساعات تداخل نداشته باشد. تا جای ممکن مکان و لباس کار را از محل و لباس خواب و استراحت جدا کنید. برای مثال، برای تهیه یک وعده غذایی خوشمزه زمان بگذارید، برای نوشیدن قهوه به کافه بروید، ورزش و پیاده‌روی کنید یا زمانی را با خانواده خود به‌دور از اتاق کار و مشتریان خود بگذرانید.

برنامه ریزی روزانه فریلنسری و زندگی شخصی

۴. یک برنامه فیزیکی برای برنامه ریزی روزانه فریلنسری

همه فریلنسرها چنین برنامه‌ای داشته و برای موفقیت به آن پایبند مانده‌اند. برای خواب آماده می‌شوید، زنگ ساعت خود را تنظیم می‌کنید و تصور می‌کنید که روز بعد را چگونه سپری خواهید کرد. با این حال، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید شروع به کار کنید، مدت زیادی طول نمی‌کشد که متوجه می‌شوید تمام ساعات برنامه‌ریزی شده را به تماشای نتفلیکس، وبگردی و سوشال مدیا یا تمیز کردن خانه گذرانده‌اید. برای رسیدن به موفقیت باید مسیری را طی کنید که قبلا افراد دیگر را به نقطه دلخواه موفقیت رسانده باشد!

از تکنیک‌های محبوب مدیریت زمانی که توسط فریلنسرهای موفق توصیه می‌شود استفاده کنید. از به حافظه سپردن برنامه روزانه یا هفتگی اجتناب کرده و از قلم و کاغذ یا تقویم Google  استفاده کنید، روش‌های بلوک‌بندی کردن زمان (Time Blocking) و روش G.T.D را یاد گرفته و از متد روز بهره بگیرید.

G.T.D چیست و چه مراحلی دارد:

  • Capture: یک لیست کامل از کار‌هایی که باید انجام دهید را جمع‌آوری کنید و هر زمان که کار‌های جدیدی مطرح شد به آن اضافه کنید
  • Clarify: به اندازه کافی روی مسائل ریز شوید؛ فهرست کار‌های خود را به کار‌های کوچکتر و کنش‌محور تقسیم کنید
  • Organize: تاریخ سررسید، اولویت هر کار و مراحل جداگانه آن را یادداشت کنید
  • Reflect: به طور منظم لیست کار‌های خود را برای تکمیل و هرگونه تغییر اولویت بررسی کنید
  • Engage: سریع‌ترین و مناسب‌ترین کار را برای لحظه انتخاب کنید و دست به کار شوید

بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه مدیریت زمان به G.T.D باور خاص و عمیقی دارند.

۵. مسئولیت‌پذیر باشید، مسئولیت‌پذیر بمانید

پایبندی به برنامه‌ ریزی فریلنسری خود کاملاً به شما بستگی دارد. در این زمینه، کمی خودآگاهی می‌تواند راهگشا باشد:

  • آیا متوجه شده‌اید که در زمان خاصی از روز بازدهی بیشتری دارید؟ اگر چنین است، برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که در این زمان خاص مشغول کار باشید.
  • آیا محیط اطراف به راحتی حواس‌تان را پرت می‌کند؟ پس در یک فضای کاری مشخص به دور از حواس‌پرتی‌ها در داخل یا خارج از خانه خود مشغول کار شوید.
  • آیا در ابتدای روز باانرژی هستید، اما هرچه به سمت غروب می‌رویم، انرژی‌تان تحلیل می‌رود؟ زمان‌هایی را برای پیاده‌روی، انجام حرکات کششی و صرف میان‌وعده‌های شیرین و مغذی، جهت بازیابی منابع انرژی و قند خون در طول روز در نظر بگیرید.

۶. حوزه‌های فناوری، بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری

ما اغلب به فناوری‌های حوزه IT، به عنوان عوامل حواس‌پرتی نگاه می‌کنیم، اما این نوآوری‌ها در صورت استفاده صحیح می‌توانند از قدرتمندترین ابزار‌ها باشند. منظور ما فقط برنامه‌های مدیریت زمان و تقویم نیست، با کمک نرم‌افزارهای بهبود بهره‌وری مانند استفاده از فاکتور برای پیگیری برآورد‌ها، صورتحساب‌ها، هزینه‌های قابل صورتحساب و پرداخت‌های مشتری، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در طول روز در مسیر خود باقی مانده و به اهداف درآمدی خود پایبند بوده‌اید.

[cta img=”https://etekanesh.com/wp-content/uploads/2021/11/freelancing-web-banner-1.jpg” description=”در دوره کسب درآمد دلاری از فریلنسینگ بین‌الملل، یاد بگیرید که چطور می‌توانید از فریلنسری به درآمد دلاری برسید” color=”” href=”https://etekanesh.com/product/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%84%d9%86%d8%b3%db%8c%d9%86%da%af-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84/” title=”بوت‌کمپ جامع کسب درآمد دلاری از فریلنسینگ بین‌الملل”]

برنامه ریزی روزانه فریلنسری برای حوزه تکنولوژی

سخن پایانی

با تمام این اوصاف، چگونه روز خود را به عنوان یک فریلنسر برنامه‌ریزی می‌کنید؟ پاسخ به این سوال ممکن است در ابتدا سخت باشد. شما در ابتدای کار از فاکتورهای مهمی که در نحوه برنامه ریزی به عنوان یک فریلنسر دخیل هستند آگاهی ندارید، بنابراین از تجارب افراد موفق استفاده کنید و از اهمیت نکات ذکر شده غافل نشوید. مهم نیست که چگونه زمان خود را برنامه‌ریزی کنید، مدت زیادی طول نمی‌کشد تا نتایج ملموس کار خود را ببینید. نظر شما در مورد قوانین فریلنسری چیست؟

دسته بندی ها