فریلنسینگ و شخصیت پردازی

فریلنسینگ و شخصیت پردازی
تاریخ: 2021/05/22
بازدید: 544 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

شخصیت‌پردازی‌ چیست؟

کاراکترها یا شخصیت‌پردازی‌ها موجودات خیالی در یک اثر هنری مانند رمان، فیلم، نمایش و… است که زائیده ذهن هنرمند است.

صنایع مختلف برای معرفی بهتر و این که در ذهن مخاطب بمانند به بخش طراحی کاراکتر در طراحی گرافیک رو می‌آورند. توجه داشته باشید که بدون یک کاراکتر مناسب محصولات نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای ماندگاری در ذهن مشتریان دارند. طراحی کاراکترها می‌توانند در قالب اسباب‌بازی‌ها، هیولاها، روبات، ماشین و… نمایان شوند.

یک کاراکتر مناسب و به یاد ماندنی، باید از لحاظ ظاهری هم جذاب باشد و هم توانایی این را داشته باشد که بتواند بیننده را از لحاظ روحی و احساسی با موضوع مورد نظر‌ درگیر سازد.

وظیفه شخصیت پرداز چیست؟

وظیفه شخصیت پرداز چیست؟

وظیفه شخصیت پرداز چیست؟

نقش طراح شخصیت، تجسم و توسعه ظاهر شخصیت‌های متحرک برای فیلم‌ها و بازی‌ها است. آن‌ها بر اساس توصیفاتی که کارگردان به آن‌ها داده کار می‌کنند. ممکن است در خصوص شخصیت و همچنین ویژگی‌های جسمی باشد. طراحان برای طراحی شخصیت‌ها از متن و هنر مفهومی الهام می‌گیرند. آن‌ها شخصیت‌ها را از طریق آثار هنری بیان چهره و ژست‌های فیزیکی برقرار می‌کنند. درواقع شخصیت پردازی ابزاری است که به طراح کمک می‌کند داستان خود را بگوید.

طراحان شخصیت به سختی کار می‌کنند تا شخصیت‌های بزرگ را به یاد ماندنی کنند. یک شخصیت خوب طراحی شده، یک تأثیر ماندگار بر مخاطب ایجاد می‌کند. طراحان، شخصیت‌ها روی کاغذ یا با برنامه‌هایی به صورت دیجیتال ترسیم می‌کنند. طراحان برای یک شخصیت طرح‌های متنوعی را ترسیم می‌کنند. پس از تأیید یک طرح، طراحان شخصیت تأیید شده را از زوایای مختلف نشان می‌دهد. در انیمیشن سه بعدی، این‌ها توسط مدل سازها برای ایجاد شخصیت‌ها استفاده می‌شوند.

مسئولیت‌های یک طراح شخصیت

مسئولیت‌های یک طراح شخصیت

مسئولیت‌های یک طراح شخصیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

به طور کلی وظایف یک شخصیت پرداز شامل:

  • ارتباط با نویسندگان، طراحان و توسعه دهندگان در مورد نوع شخصیت و اینکه به چه سبکی ترسیم می‌شوند.
  • تحقیق در مورد ظاهر، سبک و ژانر فیلم یا بازی
  • القای شخصیت‌ها با استفاده از نشانه‌های بصری، عبارات منحصر به فرد و زبان بدن متمایز
  • ایجاد شخصیت‌هایی که دارای ویژگی‌های انسانی باشند و مخاطب را درگیر خود کند

این روزها تنوع طراحان شخصیت پرداز بسیار زیاد شده است. به‌راحتی می‌توان در میان میلیون‌ها پیشنهاد، نمونه کارها و نمایه‌های موجود گم شد. قبل از اینکه شما به بازار کار شخصیت پردازی وارد بشین، بسیار مهم است که اولویت‌های خود را روشن کنید: بودجه، کیفیت مورد انتظار و سایر نیازهای خاص مانند سبک، تکنیک‌ها، قالب‌ها و غیره.

مهارت‌های طراحان شخصیت

مهارت‌های طراحان شخصیت

مهارت‌های طراحان شخصیت

طراحی

طراحان باید از مهارت فنی بسیار بالایی برخوردار باشند. درواقع توانایی طراحی در سبک‌های مختلف مد نظر است.

خلاقیت

یک طراح شخصیت پرداز باید بتواند از تخیل خود برای ایجاد ایده‌های بدیع استفاده کنید و طرحی خلق کند که تخیل کارگردان را برانگیزد و به روایت داستان کمک کند.

همکاری

درک آنچه کارگردان می‌خواهد نیاز به همکاری شما دارد. شما باید بتوانید بازخوردها و قضاوت‌ها را ثبت کنید و تغییرات لازم را برای طرح ایجاد کنید. همچنین باید بتوانید به خوبی با دیگر هنرمندان و طراحان کار کنید. طراحان شخصیت با نویسندگان و کارگردانان و همچنین مدل سازها و انیماتورها همکاری نزدیک دارند.

همکاری

تماشای انیمیشن‌ها

به رسانه و صنعت شخصیت پردازی علاقه داشته باشید.

ابزارهای مورد نیاز یک طراح شخصیت پرداز

  1. نرم‌افزار ویرایش تصویر (Adobe Photoshop)
  2. نرم‌افزار مدل سازی، مجسمه سازی و نقاشی سه بعدی (Blender ، 3ds Max ، Maya ، Mudbox ، ZBrush ، Substance Designer ، Quixel)
  3. نرم‌افزار انیمیشن 2 بعدی (TVPaint ، ToonBoom Harmony ، CelAction)
  4. مواد هنری فیزیکی: مداد و کاغذ، رنگ، جوهر، گچ
ابزارهای مورد نیاز یک طراح شخصیت پرداز

ابزارهای مورد نیاز یک طراح شخصیت پرداز

اصول طراحی شخصیت‌پردازی

در این بخش به اصول اساسی برای طراحی کاراکتر می‌پردازیم. اصول طراحی کاراکتر موضوعی بسیار چالش برانگیز است. طراحی کاراکتر مخصوص به خودتان بر اساس طرح اولیه نیازمند خلاقیت زیاد می‌باشد. هنگامی که این اصول را درک کردید، بهتر متوجه می‌شوید چه چیزی باعث ایجاد یک شخصیت خوب یا بد می‌شود.

اصول طراحی شخصیت‌پردازی

اصول طراحی شخصیت‌پردازی

مخاطبین خود را بشناسید

مخاطبین را بررسی کنید و بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن طراحی را آغاز کنید. مثلاً اگر مخاطب شما کودکان هستند باید از رنگ‌های روشن و اشکال پایه استفاده کنید.

شما برای چه موقعیتی طراحی می‌کنید

طرح شما در چه رسانه‌ای انتشار داده می‌شود؟ این موضوع اثر مستقیمی بر طراحی شما دارد. برای مثال، اگر برای صفحه نمایشِ یک تلفن همراه طراحی می‌کنید لزومی ندارد ویژگی‌ها و جزئیات را نشان دهید.

طرح‌های دیگر را بررسی کنید

علت معروف شدن طراحی‌های انجام شده را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که طراحی بهتری داشته باشید.

از ویژگی‌های اغراق شده استفاده کنید

به یاد داشته باشید که اغراق کردن در مورد ویژگی‌های یک شخصیت باعث می‌شود آن ویژگی بزرگ‌تر و پررنگ‌تر از واقعیت نشان داده شود. این اغراق بیشتر برای شخصیت‌های کارتونی کاربرد دارد. استفاده از نسبت‌های غیرنرمال و یا اغراق در طول و اندازه اعضای بدن، حتی با جزئیات کوچک‌تر مانند انگشتان نیز می‌تواند به شخصیت پردازی شما کمک کند. شما می‌توانید از طریق اغراق در ویژگی‌های ظاهری، آن‌ها را قوی‌تر یا دست و پا چلفت تر نشان دهید.

استفاده دقیق از رنگ‌ها

استفاده دقیق از رنگ‌ها

استفاده دقیق از رنگ‌ها

استفاده از رنگ می‌تواند به تنظیم روحیه یک شخصیت کمک کند، می‌تواند جدی‌تر یا سرگرم‌کننده‌تر به نظر برسد. مثلاً رنگ‌های تیره مانند مشکی و طوسی نشان‌دهندة تمایلات منفی است و رنگ‌های روشن مانند سفید، آبی، صورتی و… پاکی و مثبت بودن شخصیت را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که از رنگ، بیش از حد استفاده نکنید. زمانی که از رنگ‌های زیاد استفاده می‌کنید، افرادی که شخصیت‌ها را مشاهده می‌کنند نمی‌دانند باید به کدام قسمت دقت کنند. بهتر است نهایتاً از 3 رنگ استفاده کنید.

بر روی طراحی چشم‌ها دقت کنید

اولین چیزی که به یک طرح توجه ما را جلب می‌کند، چشم‌های آن است. چشمان انسان و حیوان در زندگی واقعی روش خوبی برای ایده گرفتن است.

شخصیت پردازی

شخصیت پردازی

زوایای متفاوتی از طرح را بکشید

زمانی که طرح شما تأیید بشود باید از زوایای دیگر هم کار را ارائه بدهید پس بهتر است طراحی شخصیت‌پردازی به‌گونه‌ای باشد که بتوانید زوایای دیگر طرح را بکشید. قانون کلی این است که باید از طرح‌های پیچیده بر روی لباس و یا تتو خودداری کنید چرا که این طرح‌ها را نمی‌توان بارها تکرار کرد و از تمامی زوایا طراحی کرد.

زوایای متفاوتی از طرح را بکشید

زوایای متفاوتی از طرح را بکشید

سایت‌هایی که یک فریلنسر شخصیت پرداز می‌تواند به کسب درآمد بپردازد

Fiverr

این سایت بستری است که بطور خاص برای فریلنسرها با ارائه فرصت فروش آنلاین خدماتشان ایجاد شده است. عملکرد این وب‌سایت مانند کاتالوگ فریلنسرهایی است که قبلاً مشخصات خود را با اطلاعات لازم برای تصمیم گیری کارفرمایان پر کرده‌اند. این بدان معناست که قبل از تماس با یک طراح شخصیت فریلنسر، می‌توان نمونه کارها، قیمت‌ها، رتبه بندی، بازخورد سایر مشتریان و غیره را مشاهده کرد. Fiverr برای مشتریانی که به دنبال راه‌های مقرون به صرفه هستند مناسب است.

Upwork

Upwork یک شبکه مستقل است. زمانی که به دنبال یک طراح شخصیت هستید به شما کمک می‌کند به متخصصان زیادی دسترسی پیدا کنید

Freelancer.com

این سایت محلی است که به فریلنسرها فرصت می‌دهد پروژه‌هایی را در زمینه‌های مختلف هنری به عهده بگیرند. روند کار به این ترتیب پیش می‌رود که کارفرمایان پروژه خود را با تمام مشخصاتی که نیاز دارند انتشار می‌دهند و سپس طراحان شخصیت پردازی با آن‌ها تماس می‌گیرند.

مزیتی که این فرایند دارد این است که کارفرمایان می‌توانند پیشنهادهای مختلف فریلنسرها را بدون این که نیازی به تماس با آن‌ها باشد را مقایسه کنند. این فرایند باعث صرفه جویی در وقت می‌شود.

Designs 99

این سایت جامعه‌ای از طراحان در تمام زمینه‌های خلاق از جمله طراحی شخصیت است. مزیت این سیستم عامل این است که شما می‌توانید صدها مفهوم طراحی مختلف را دریافت کنید. این پلت فرم به دو روش کار می‌کند:

کارفرمایان می‌توانند یک طراح استخدام کنند. این روش برای کسانی مناسب است که دقیقاً می‌دانند از نظر سبک هنری چه چیزی نیاز دارند.

Designs 99

Designs 99

و همچنین کارفرمایان می‌توانند یک مسابقه ایجاد کنند. درواقع مشتری‌ها نیازهای خود را درج می‌کنند. سپس بسته به برنامه خود، طرح‌های واقعی را از طراحان شخصیت دریافت می‌کنند. این پلت فرم بسته‌های مختلف مسابقه را ارائه می‌دهد. هرچه قیمت بالاتر باشد، طراحان بیشتری وارد مسابقه شما می‌شوند. در پایان، کارفرمایان می‌توانند طرح مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

Behance

Behance یک وب سایت است که به هنرمندان امکان می‌دهد کارهای خود را نشان دهند. طراحان شخصیت‌هایی که کارهای خود را در Behance بارگذاری می‌کنند لزوماً مایل به فروش خدمات خود نیستند. با این حال، هنرمندان با به نمایش گذاشتن آثار خود به رسمیت شناخته می‌شوند و مهارت‌های خود را به طور غیرمستقیم ارتقا می‌دهند.

Behance

Behance

بهتر است که کل نمونه کارهای خودتان را در این سایت بارگذاری کنید، چرا که این یک روش راحت برای مشتریان جدید است که می‌توانند کارهای شما را بررسی کنند و ببینند آیا مهارت‌ها و سبک شما برای پروژه مورد نظر مناسب است یا خیر. اکثر فریلنسرها در پروفایل‌های خود پیوندی به Behance خود دارند.

Toptal

Toptal یک بازار آزاد مانند Upwork است. آنچه Toptal را از بازارهای دیگر متمایز می‌کند این است که به شما امکان دسترسی به بهترین بهترین فریلنسرهای سراسر جهان را می‌دهد. این شبکه شامل مدیران پروژه، مدیران محصولات، کارشناسان امور مالی، طراحان و توسعه دهندگان است.

Dribbble

Dribbble یک وب سایت جامعه طراحی است که هزاران استعداد از جمله طراحان شخصیت را جمع می‌کند.

استودیوهای طراحی شخصیت

استودیوهای بی‌شماری وجود دارد که حوزه فعالیت آن‌ها دقیقاً بر طراحی شخصیت متمرکز شده است. از آنجا که معمولاً استودیوها هزینه بالاتری نسبت به فریلنسرها دارند، شما قابلیت اطمینان، حرفه‌ای بودن، خدمات و پشتیبانی مشتری، استانداردهای کیفیت، بازپرداخت، مستندات قانونی و عواملی برای ایمنی بیشتر دارا خواهید بود.

MLJarmin

MLJarmin

MLJarmin

MLJarmin Illustrations استودیویی برای طراحی شخصیت، طراحی آرم و تصاویر است. هنرمندان در این سایت برای هر سه دسته خدماتی، مطالعات موردی و پیش نمایش پروژه را ارائه داده‌اند. هر مطالعه موردی شامل اطلاعاتی درباره خود پروژه و بازخورد خود هنرمند درباره چگونگی روند کار است.

GraphicMama

یک استودیوی طراحی گرافیک حرفه‌ای است که در زمینه طراحی شخصیت، تصاویر سفارشی و الگوهای عروسکی Adobe Character Animator تخصص دارد. شما تنوع گسترده‌ای از شخصیت‌های کارتونی از پیش ساخته شده با کیفیت بالا (بیش از 500) را پیدا خواهید کرد که هرکدام مجموعه‌هایی از ژست‌های احساسی، ژست‌های مفهومی و ژست‌های نمایشی را دارند.

طراحان باید در سایت‌های فریلنسر ثبت‌نام کنند و نمایه خود را ایجاد کنند. دقت داشته باشید که پروژه‌های موردعلاقه خودتان را انتخاب کنید و نمونه کارهای خود را در نمایه بارگذاری کنید. به این ترتیب کارفرما بعد از تصمیم گیری در خصوص مهارت‌های شما، در مورد جزئیات پروژه با شما تماس می‌گیرند.

Bunny Studio

با ثبت نام در این سایت شما می‌توانید به عنوان یک تصویرگر فریلنسر کار ثابت داشته باشید. این سایت به شما کمک می‌کند به طور مداوم به دنبال کارفرما نباشید. در این سایت حتی اگر مشتری به دلایلی کار شما را دوست نداشته باشد، حقوق دریافت خواهید کرد.

Bunny Studio

Bunny Studio

میانگین درآمد یک فریلنسر شخصیت‌پرداز

در ابتدای شروع به کارتان به عنوان یک فریلنسر شخصیت پرداز، قطعاً در پایین‌ترین طیف نرخ قرار خواهید داشت، اما وقتی رزومه مستقل تصویرگری خود را تهیه و بارگزاری می‌کنید، پس از گذشت ماه‌ها به راحتی درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. مطمئناً، هرچه تجربه شغلی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از پله‌های نردبان فریلنسینگ بیشتر بگذرید. اگر به تازگی این حرفه را شروع کرده‌اید، انتظار نداشته باشید که با شانس‌های بزرگ رو به رو شوید.

میانگین درآمد یک فریلنسر شخصیت‌پرداز

میانگین درآمد یک فریلنسر شخصیت‌پرداز

متوسط حقوق یک طراح شخصیت از 45000 دلار تا 83000 دلار آمریکا است و در ایران شخصیت سازی به عنوان نمادی از مؤسسه، محصول و … 7 میلیون تومان و در حالت مختلف شخصیت هر مورد 1 میلیون تومان است. ولی در کل بسته به مهارت کاری و جزئیات انجام شده قیمت‌ها می‌توانند تغییر کنند.

 

 

https://www.screenskills.com/starting-your-career/job-profiles/animation/pre-production/character-designer/

https://graphicmama.com/blog/character-designer-options/

https://www.cgspectrum.com/career-pathways/character-designer

https://www.freelancer.in/feesandcharges

https://bunnystudio.com/blog/library/freelancing/want-to-become-a-freelance-illustrator-start-here/

https://yesimadesigner.com/10-principles-of-character-illustration/

https://www.websitehostingrating.com/toptal-review/

دسته بندی ها