دراپ شیپینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

دراپ شیپینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
تاریخ: 2021/10/21
بازدید: 571 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

اگر به دنبال شروع تجارت الکترونیک بدون داشتن فروشگاه هستید، دراپ شیپینگ می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. دراپ شیپینگ یک مدل کسب‌وکار آنلاین است که می‌تواند بازده بالایی داشته باشد. می‌توانید با سرمایه اندکی، دراپ شیپینگ را شروع کنید. رفته رفته می‌توانید کسب‌وکار خود را گسترش دهید. اما آیا می‌دانید دراپ شیپینگ چیست، چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در مورد دراپ شیپینگ صحبت کنیم.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ روش خرده فروشی برای فروشگاه‌های آنلاین است که در آن به جای انبار خرده فروشی، کالا مستقیما از تامین‌کنندگان برای مشتری ارسال می‌شود. بدین ترتیب، فروشنده مجبور نیست محصول را انبار کند و بدون ریسک کردن می‌تواند فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کند. این روش عالی به نظر نمی‌رسد؟

[cta img=”https://etekanesh.com/wp-content/uploads/2021/07/amazon-full.jpg” description=”در دوره جامع کسب درآمد دلاری از طریق فروش در آمازون، مفهوم و مزایای دراپشیپینگ، همچنین روش‌های انجام آن را به صورت مفصل توضح داده‌ایم. ” color=”” href=”https://etekanesh.com/product/فروش-در-آمازون-درآمد-دلاری/” title=””]

در این روش نیازی به خرید عمده محصولات و انبار کردن آنها نیست. در عوض، تامین‌کننده محصولات را برای خریدار ارسال می‌کند. دراپ شیپینگ برای کارآفرینان عالی است، زیرا به سرمایه زیادی برای شروع کار نیاز ندارد. تنها کافی است:

  • کالای مورد نظر خود را لیست کنید.
  • عکس و توضیحات کالا را در وب‌سایت قرار دهید.
  • با سفارش مشتری، به تامین‌کننده سفارش دهید.
  • کالا به صورت مستقیم برای مشتری ارسال می‌شود.

دراپ شیپر کیست؟

دراپشیپر کیست؟

دراپ شیپر به تولیدکننده یا تامین‌کننده‌ای گفته می‌شود که موجودی را مدیریت کرده و سفارشات را برای مشتریان خرده فروش‌ها ارسال می‌کند. دراپ شیپر در واقع یک واسطه است که سفارش را از خرده فروش می‌گیرد و محصول را برای مشتری ارسال می‌کند. این یک روش دو سر برد است؛ هم تامین‌کننده سود می‌کند و هم خرده فروش. میلیون ها کارآفرین به سراغ دراپ شیپینگ می‌روند، زیرا به سرمایه کمتری نیاز دارد.

گفتنی است که این مدل تجاری، معایب و مزایایی دارد که باید پیش از شروع کسب‌وکار خود آنها را بررسی کنیم.

مزایای مدل کسب و کار  دراپ شیپینگ

۱. راه اندازی کسب‌وکار با مدل تجاری دراپ شیپینگ آسان است

برای شروع دراپ شیپینگ نیازی به تجربه و سرمایه ندارید. اگر مدت کوتاهی برای یادگیری اصول اولیه وقت بگذارید، می‌توانید به سرعت یک کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنید. به عنوان مثال، نیازی به انبار برای ذخیره محصولات ندارید. همچنین نگران تشکیل یک تیم مورد اعتماد یا حمل‌و‌نقل نخواهید بود. معنی مواردی که گفتیم چیست؟ بدین معنی است که همین امروز می‌توانید کسب‌وکار خود را شروع کنید.

۲. دراپ شیپینگ مقیاس‌پذیر است

با گسترش کار خود، نیازی به تغییر الگوی کسب‌وکارتان ندارید. با رشد کسب‌وکار خود، فعالیت فروش و بازاریابی شما هم بیشتر خواهد شد، اما الگوی کلی کسب‌وکار تغییر چندانی نمی‌کند. همچنین هزینه‌ها نیز افزایش نمی‌یابند. هرچه بیشتر بر تبلیغ کسب‌وکار خود و بالا بردن کیفیت کار تمرکز کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت.

۳. دراپ شیپینگ نیازی به دفتر و فروشگاه ندارد

دراپشیپینگ نیاز به دفتر و فروشگاه ندارد

در مدل تجاری دراپ شیپینگ می‌توانید کسب‌وکارتان را مستقیماً از طریق لپ تاپ خود اداره کنید و نیازی به سرمایه‌گذاری یا داشتن یک فروشگاه فیزیکی ندارید. بیشترین هزینه‌ای که می‌پردازید، برای تبلیغات خواهد بود. حتی با رشد کسب‌وکارتان، هزینه‌ها نسبتا پایین خواهد بود.

۴. دراپ شیپینگ انعطاف‌پذیر است

انعطاف‌پذیری یکی از بزرگترین مزایای دراپ شیپینگ است. شما رئیس خود هستید و قوانین را خودتان تعیین می‌کنید. دراپ شیپینگ یکی از انعطاف‌پذیرترین مشاغلی است که هر شخصی می‌تواند انجام دهد.

در این مدل از کسب‌وکار می‌توانید از خانه با لپ تاپ و در هر ساعتی از شبانه روز، کار خود را انجام دهید؛ حتی در تعطیلات هم می‌توانید کسب درآمد کنید. با دراپ شیپینگ به زمان و مکان محدود نمی‌شوید و این یک مزیت عالی برای کارآفرینان است.

۵. مدیریت دراپ شیپینگ ساده‌تر است

از آنجایی که کارمندی استخدام نمی‌کنید یا به فضایی برای انبار کردن محصولات نیازی ندارید، می‌توانید خیلی راحت کارها را مدیریت کنید. زمانی که تامین‌کنندگان را پیدا کنید، فقط مسئول مدیریت ویترین فروشگاه آنلاین خود خواهید بود.

معایب مدل کسب و کار دراپ شیپینگ

معایب دراپ شیپینگ

با وجود مزایایی که برای دراپ شیپینگ نام بردیم، این مدل از کسب‌وکار معایبی نیز دارد که باید مد نظر قرار داد.

۱. دراپ شیپینگ حاشیه سود کمی دارد

یکی از معایب دراپ شیپینگ این است که در ابتدا نباید انتظار سود آنچنانی داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که این مدل از کسب‌وکار، سود پایینی دارد، اما باید بدانید که حاشیه سود برخی از محصولات ممکن است پایین باشد. این مورد به ویژه در یک بازار رقابتی می‌توند مشکل‌ساز باشد. زمانی که برای جلب مشتری تلاش می‌کنید، ممکن است رسیدن به سود مورد نظر دشوار باشد. با این حال، اگر بازار هدف درستی را انتخاب کنید، به سود مناسبی دست خواهید یافت. تبلیغات را فراموش نکنید! با تبلیغات می‌توانید به حاشیه سود مطلوبی دست یابید.

۲. در دراپ شیپینگ روی پردازش و ارسال سفارش نظارتی ندارید

دراپ شیپینگ ساده به نظر می رسد: شما سفارش می‌گیرید و به تامین‌کننده اطلاع می‌دهید، تامین‌کننده نیز سفارش را بسته‌بندی و برای مشتری ارسال می‌کند. با این حال، اگر با چند تامین‌کننده کار می‌کنید، ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوید. روش بسته‌بندی و ارسال هر یک از تامین‌کنندگان با یکدیگر متفاوت خواهد بود که هم برای شما و هم برای مشتریان مشکل ایجاد می‌کند. با توجه به روش ارسال، هزینه ارسال متفاوت خواهد بود.

دراپ شیپینگ آزاد

۳. در دراپ شیپینگ روی هیچ موردی کنترل ندارید

یکی از معایب دراپ شیپینگ این است که بر فرآیند دراپ شیپینگ مانند انبار محصولات، پردازش و ارسال سفارشات کنترل ندارید. شما باید به تامین‌کنندگان خود اعتماد داشته باشید تا همه کارها را به درستی انجام دهند. این بدان معنی است که وقتی مشکلی پیش می‌آید، کنترل آن دشوار خواهد بود.

۴. ارائه خدمات به مشتریان چالش‌برانگیزتر است

چالش‌برانگیز بودن ارائه خدمات در صورت کیفیت پایین محصولات رخ می‌دهد. از آنجایی که شما فقط صاحب فروشگاه آنلاین خود هستید و کنترل زیادی روی محصولات ندارید، بسته‌بندی و ارسال سفارشات و پشتیبانی مشتری دشوار است.

دراپشیپینگ معایب و مزایا

سخن پایانی

در این مطلب به سوال «دراپ شیپینگ چیست؟» پاسخ داده شده و همه موارد اساسی را برایتان عنوان کردیم. اکنون نوبت شما است که آستین بالا بزنید و کسب‌وکار خود را شروع کنید. به نظر شما دراپشیپینگ چه مزایا و معایب دیگری دارد؟

دسته بندی ها