معایب فریلنسینگ چیست؟

معایب فریلنسینگ چیست؟
تاریخ: 2021/07/27
بازدید: 500 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

فریلنسینگ مزایای زیادی دارد؛ مانند تعادل بهتر زندگی، توانایی انتخاب ساعات کار و مشتری و پتانسیل درآمد نامحدود. با این حال، شروع کار به عنوان یک فریلنسر مستلزم برنامه‌ریزی و آماده سازی دقیق است. قبل از اینکه از کار خود به عنوان یک کارمند استعفا دهید، بهتر است از معایب فریلنسینگ آگاه شوید. در ادامه برخی از مهمترین مشکلات فریلنسر‌ها را ارائه داده‌ایم.

معایب فریلنسینگ چیست؟

اگر کار نکنید، درآمد ندارید

برای همه ما پیش می‌آید که بعضی از روز‌ها به دلایل مختلفی مثل مریضی نیاز داریم استراحت کنیم و کار نکنیم. در این حالت اگر کارمند باشیم، به راحتی مرخصی می‌گیریم و با حقوق در خانه می‌مانیم. به عنوان یک فریلنسر احتمال اینکه به مرخصی نیاز داشته باشید بسیار کم است. اما در صورتی که مسئله‌ای برای شما پیش بیاید و نتوانید روزی را کار کنید،‌ دیگر در‌آمد نخواهید داشت.

معایب فریلنسینگ

فریلنسرها درآمد مشخصی ندارند

برخلاف مشاغلی مثل کارمندی، شغل‌های مدرنی مانند فریلنسینگ درآمد از پیش تعیین شده‌ای ندارند. وقتی که کارمند یک شرکت هستید، حقوق و مزایای شما از قبل تعیین می‌شود و به طور منظم در تاریخ مشخصی حقوق خود را دریافت می‌کنید. اما در مورد فریلنسینگ این چنین نیست. فریلنسر‌ها ممکن است در یک ماه درآمد خوبی داشته باشند، اما در ماه دیگر، کمتر کار کنند و درآمد کمتری داشته باشند. درآمد شما به عنوان یک فریلنسر کاملاً به میزان کار شما بستگی خواهد داشت. خوبی این مسئله این است که شما بر میزان درآمد خود مسلط هستید. شخصی که در یک شرکت کار می‌کند نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در ماه مشخصی بیشتر کار کند تا درآمد بیشتری داشته باشد. اما اگر یک فریلنسر متوجه شود در ماه مشخصی به درآمد بیشتری نیاز دارد، می‌تواند پروژه‌های بیشتری قبول کند تا درآمد بیشتری داشته باشد. اما مشکل این مسئله این است که اگر شما به عنوان یک فریلنسر تصمیم بگیرید یک هفته به خود مرخصی بدهید، ‌دیگر درآمدی نخواهید داشت.

انزوا، یکی از معایب فریلنسینگ

کار در خانه می‌تواند باعث انزوای شما شود. شما به عنوان یک فریلنسر با هیچ همکار، مدیر یا رئیسی ارتباط ندارید. اما این مسئله آنقدرها هم جدی نیست. حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین و فیس بوک برای برقراری ارتباط با سایر افراد حرفه‌ای می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی حل کند.

نداشتن نظم در کار و زندگی

فریلنسرها می‌توانند در ساعات مختلفی از روز کار کنند. این مسئله ممکن است باعث شود مشتریان با شما در ساعات مختلفی تماس بگیرند. تماس در آخر شب، روز‌های تعطیلات آخر هفته می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. به عنوان یک فریلنسر، شما باید مطمئن شوید که می‌توانید به صورت شبانه روزی به مشتریان خود خدمات ارائه دهید؛ مخصوصا اگر مشتریان شما از کشور دیگری هستند و ساعت محلی آنها با ایران متفاوت باشد.

معایب فریلنسینگ

مسئوليت کل کار بر عهده شماست

شما به عنوان یک فریلنسر، حرف آخر را می‌زنید و موفقیت یا عدم موفقیت در این تجارت بر دوش شماست. برای رسیدن به موفقیت بدون داشتن مدیر یا همکار، باید روحیه قوی و شخصیت کاملا منظمی برای خود بسازید. کار کردن در خانه می‌تواند دردسرهای مختلفی داشته باشد؛ مهمان‌های ناخوانده، کودک بازیگوش، تماس‌های بی‌موقع، تماشای تلوزیون توسط اعضای خانواده و بسیاری از موارد دیگر.

نباید فراموش کنید که با وجود محرک‌های محیطی مختلف، مسئولیت پرو‌ژه‌های کاری متعددی را برعهده گرفته‌اید و برای رسیدن به موفقیت باید آنها را با تمرکز و تعهد به پایان برسانید.

جذب  مشتری

زمانی که در یک شرکت به عنوان کارمند کار‌ می‌کنید، نیازی ندارید تا مشتری جذب کنید. معمولا در شرکت‌های مختلف، هر کارمند، مسئولیت مشخصی دارد و هرکس با توجه به مسئولیتش کار خود را انجام می‌دهد. اما وقتی به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، ممکن است مجبور باشید تمام روند را برعهده بگیرید. شما باید بر جذب مشتری، انجام پروژه، ارتباط کاری و بسیاری از جنبه‌های دیگر تمرکز کنید. فراموش نکنید شما رئیس خودتان هستید.

نداشتن بیمه و مزایا

زمای که به عنوان یک کارمند در شرکتی مشغول به کار هستید، بیمه ، مزایا و سنوات و پاداش به شما تعلق می‌گیرد. این در حالی است که یک فریلنسر هیچکدام از این مزایا را ندارد و اگر خودتان به فکر نباشید هیچ‌قت بازنشسته نخواهید شد.

شما می‌توانید این مسئله را به راحتی با رد کردن بیمه خویش‌فرما یا دریافت بیمه عمر برای خود حل کنید. برای خود مزایا و پس‌اندازی درنظر بگیرید تا در مواقع نیاز بتوانید روی آن حساب کنید.

نداشتن امنیت شغلی

کارمندان شرکت‌ها معمولا قرارداد کاری دارند که در آن کارفرما متعهد می‌شود تا تاریخ مشخصی به کارمند خود کار دهد. اما در فریلنسینگ شما رئیس خود هستید و با مشتریان مختلفی به عنوان کارفرمای موقت کار می‌کنید. اگر روزی یکی از مشتریان شما تصمیم بگیرد با شما کار نکند، به سادگی کارتان را از دست می‌دهید.

البته حل این موضوع خیلی سخت نیست. سعی کنید همیشه با چند مشتری مختلف در ارتباط کاری باشید. به این ترتیب اگر یکی از مشتری‌های شما تصمیم گرفت با شما کار نکند، می‌توانید با مشتری دیگری کار خود را ادامه بدهید.

معایب فریلنسینگ

قرارداد قانونی مشخصی وجود ندارد

فریلنسرها با مشتریان مختلفی کار می‌کنند که ممکن است هرگز آنها را نبینند. این می‌تواند یکی از معایب فریلنسینگ محسوب شود؛ زیرا در برخی موارد دیده شده که فریلنسرها پروژه‌ خود را تحویل مشتری می‌دهند و مشتری به موقع دستمزد کار آنها را پرداخت نمی‌کند یا حتی به طور کلی از پرداخت مبلغ امتناع می‌کند. این مسئله می‌تواند ناراحت‌کننده باشد اما راه حل دارد. شما می‌توانید با استفاده از قراردادها و امضای دیجیتال به کار خود شکل قانونی دهید.

آیا معایب فریلنسینگ به مزایای آن برتری دارد؟

از نظر برخی از افراد، در فریلنسینگ هیچ امنیت شغلی وجود ندارد؛ این در حالی است که از نظر بعضی دیگر از افراد، فریلنسینگ به شما امکان آزادی می‌دهد و اجازه می‌دهد رئیس خود باشید. اگر قصد دارید شغل خود را رها کنید و فریلنسر شوید، بهتر است ابتدا به درستی شرایط را بررسی کنید. با مقایسه مزایا و معایب فریلنسینگ می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

دسته بندی ها