تاریخچه فریلنسینگ: فریلنسینگ از گذشته تا امروز

تاریخچه فریلنسینگ: فریلنسینگ از گذشته تا امروز
تاریخ: 2021/07/18
بازدید: 484 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

تقریبا این روز‌ها با هر فرد جویای کاری که صحبت می‌کنید، از فریلنسینگ حرف می‌زند. فریلنسینگ محبوبیت قابل‌توجهی بین نیروی کار امروزی پیدا کرده است. شاید شما با مفهوم فریلنسینگ آشنا باشید، اما آیا می‌دانید واژه «فریلنسر» واقعاً از کجا آمده و تاریخچه آن چیست؟ اگر به این نوع شغل علاقه دارید، یا قصد دارید به عنوان فریلنسر کار خود را شروع کنید، با ما همراه باشید تا تاریخچه فریلنسیگ را بررسی کنیم.

تاریخچه فریلنسینگ

تاریخچه فریلنسینگ از گذشته تا امروز

امروزه، دورکاری بسیار محبوب شده است. این مسئله به‌خصوص به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، نسبت به قبل رواج بیشتری پیدا کرده است. با این حال، می‌توان به جرات گفت که فریلنسینگ پدیده خیلی جدیدی نیست و از گذشته‌های دور در قالب‌های مختلف وجود داشته است. بدون شک اینترنت تأثیر زیادی بر رواج فریلنسینگ داشته اما باید دید که این نوع کار قبل از اینترنت چگونه بود؟

ریشه کلمه فریلنسینگ

کلمه «فریلنسینگ» از دو واژه لاتین Free و Lance  گرفته شده است. جالب است که بدانید ریشه کلمه free آلمانی و ریشه کلمه lance فرانسوی است که امروزه ترکیب این دو واژه در کنار هم به‌معنای کاری است که فرد به صورت مستقل برای کسب درآمد انجام می‌دهد.

تاریخچه فریلنسینگ

فریلنسینگ مدرن در آمریکا توسط جک نیلز (Jack Nilles) و فرانک شیف (Frank Schiff) معرفی شد. نیلز اصطلاح «ارتباط از راه دور» را ابداع کرد و بعدها اصطلاح «انعطاف مکانی» توسط شیف ابداع شد. در دهه ۱۹۷۰، به‌دلیل مشکلات حمل و نقل در شهرها، و سختی رفت‌وآمد برای افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کردند، نیلزبه این فکر افتاد راهی را ایجاد کند تا افراد بتوانند از راه دور باهم ارتباط داشته باشند.

تاریخچه فریلنسینگ

جهان با اختراع تلفن توسط گراهام بل در سال 1876 متحول شد و تقریبا در دهه ۱۹۷۰ همه ادارات ایالات متحده آمریکا تلفن داشتند. این همان چیزی بود که نیلز را تحت تأثیر قرار داد. او به این نتیجه رسید که می‌توان از تلفن برای حل مشکل رفت‌و‌آمد استفاده کرد و مفهوم کار در خانه را از طریق تلفن معرفی کرد. در آن دوره، هنوز اینترنت به صورت جهانی وجود نداشت و تقریبا هیچ یک از ادارات به اینترنت مجهز نبودند.

بسیاری از ایده کار در خانه ترس داشتند و نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود داشت. مردم باید با این باور می‌رسیدند که این ایده می‌تواند به درستی کار کند. بنابراین، نیلز در دانشگاه کالیفرنیا شروع به آزمایش کرد و توانست نتایج خوبی کسب کند. او توانست بودجه قابل توجهی را از دولت بگیرد. دولت نیز از این ایده حمایت کرد؛ زیرا این ایده نه تنها راهی برای حل مشکل حمل و نقل بود بلکه با کم شدن رفت‌و‌آمد مشکلات مصرف سوخت و آلودگی هوا هم تا حدی حل می‌شد.

از طرف دیگر فرانک شیف نیز باور داشت کار کردن درخانه مزایای زیادی دارد. او نگرانی‌های زیادی در مورد مصرف سوخت و آلودگی هوا داشت و به عنوان رئیس کمیته توسعه اقتصادی از پیشنهاد نیلز حمایت کرد. مقاله او با عنوان «کار در خانه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین شود» در واشنگتن پست منتشر شد. او در مقاله خود مزایای کار از راه دور را توصیف کرد. او دورکاری را «محل کار انعطاف‌پذیر» می‌نامد.  شیف با مقالات خود تاثیر زیادی بر افکار مردم و محبوب کردن دورکاری داشت.

دوره پسا اینترنت

با رواج اینترنت، این شبکه جهانی به بخشی از زندگی همه مردم دنیا تبدیل شد. به‌این ترتیب، فریلنسینگ نیز جایگاه ویژه‌ای توانست پیدا کند و مردن شروع به جستجوی مشتری و کار بر اساس پروژه کردند. در این میان برخی از حرفه‌ای ها از فرصت‌های به‌وجود آمده استفاده کردند و توانستند از این راه درآمد قابل توجهی داشته باشند. اینترنت به مردم این امکان را داد تا بتوانند بدون رفت‌و‌آمد و حتی به صورت مستقل کسب درآمد کنند. اینترنت به فریلنسرها کمک کرد تا ظهور و پیشرفت کنند.

تاریخچه فریلنسینگ

از تاریخچه فریلنسنگ تا فریلنسینگ مدرن

بعد از ارائه تاریخچه فریلنسینگ حالا می‌خواهیم بدانیم این مفهوم امروزه به چه معنا است. فریلنسینگ رشته‌ها زیادی دارد و به همین دلیل تعاریف بی‌شماری برای ان وجود دارد:

  • کمبریج فریلنسینگ را چنین تعریف می کند: انجام پروژه برای سازمان‌های مختلف‌، به جای کار مداوم برای یک سازمان واحد.
  • تعریف آکسفورد از فریلنسینگ نیز تقریباً مشابه تعریف کمبریج است: خود اشتغالی و کار برای شرکت‌های مختلف به صورت پروژه‌‌ای.

در سال‌های اخیر، برداشت‌های دیگری نیز در رابطه با فریلنسینگ ارائه شده است. برخی، فریلنسرها را به عنوان افراد حرفه‌ای، اما  تنبلی می‌شناسند که کار ارزان ارائه می‌دهند. بسیاری از افراد نیز با توجه به زمینه کاری خود برای فریلنسر‌ها عنوان شغلی اختصاص می‌دهند. برای مثال در جامعه گرافیک و طراحی،‌ به جای فریلنسر از عبارت مشاور طراحی استفاده می‌کنند.

چرا فریلنسینگ محبوب است؟

همانطور که گفتیم، دورکاری مزایای مختلفی دارد که باعث شده بسیاری از کارجویان به آن روی بیاورند. برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

  • کارفرمایی ندارید. در حقیقت افرادی که به شما پروژه می‌دهند، مشتری شما هستند.
  • برای مشتریان مختلفی کار می‌کنید و این امکان را پیدا می‌کنید که مهارت‌های جدیدی کسب کنید.
  • شبکه ارتباطی قوی ایجاد می‌کنید. به واسطه شغلتان، می توانید برای شرکت‌های مختلف ار کنید و با افراد جدیدی آشنا شوید.
  • ساعت کاری‌تان را به صورت مستقل تعیین کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که چه ساعتی کار کنید و چه ساعتی به امور زندگی خود بپردازید و استراحت کنید.
  • محدودیت مکانی ندارید. شما در هر جایی باشید با داشتن کامپیوتر و اینترنت می‌توانید به کارتان ادامه بدهید.
  • محدودیت درآمدی ندارید. هرچقدر کار کنید، دستمزد دریافت می‌کنید.

تاریخچه فریلنسینگ

آمار جالب در زمینه فریلنسینگ

  • در اینجا چند آمار در مورد فریلنسینگ ارائه می‌کنیم که مطمئناً برای شما جالب است:
  • ۴۱٪ نیروی کار در آمریکا در سال ۲۰۲۰ فریلنسر هستند.
  • ۶۸٪ فریلنسرها ۵ سال است که کار خود را شروع کرده‌اند.
  • متوسط دستمزد فریلنسرهای ماهر، ساعتی ۲۸ دلار است.
  • ۶۸٪ فریلنسرها ادعا می کنند که کیفیت زندگی آنها از زمانی که مستقل شده‌اند بهبود یافته است.
  • ۶۵٪ فریلنسرها تایید می‌کنند که کار کردن با چندین شرکت، امنیت شغلی آنها را تامین می‌کند.

سخن آخر

فریلنسینگ درحال گسترش در همه بخش‌های کسب‌و‌کار است. در حقیقت فریلنسینگ به یک جنبش بین‌المللی تبدیل شده است که به شما این امکان را می‌دهد پروژه‌های مختلفی بدون محدودیت مکانی، را از نقاط مختلف دنیا قبول کنید. نداشتن محدودیت زمانی و مکانی دو مورد از مهمترین مزایای فریلنسینگ هستند که باعث جذب بسیاری از افراد به این زمینه شغلی شده‌اند.

دسته بندی ها