چگونه در مصاحبه تلفنی موفق شویم؟

چگونه در مصاحبه تلفنی موفق شویم؟
تاریخ: 2021/06/26
بازدید: 434 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

آماده شدن برای مصاحبه تلفنی تقریباً شبیه آماده شدن برای مصاحبه حضوری است، اما تفاوت‌های مهمی نیز بین این دو وجود دارد. در این آموزش، قصد داریم به شما یاد دهیم که چگونه برای مصاحبه تلفنی آماده شوید و آداب و نکاتی را ارائه دهیم که بتوانید برای مصاحبه از آنها استفاده کنید.

چرا شرکت‌ها مصاحبه تلفنی را انتخاب می کنند؟

شرکت‌ها به دلایل مختلفی مصاحبه غیر حضوری را به مصاحبه حضوری ترجیح می‌دهند. به جز شیوع بیماری کرونا، که یکی از دلایل اصلی این تمایل است، سه مورد دیکر از رایج‌ترین دلیل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. بررسی اولیه: با انتشار اگهی استخدام،‌ شرکت رزومه‌‌های زیادی دریافت می‌کند. مصاحبه با تک‌تک کارجویان می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. به همین دلیل، شرکت با مصاحبه تلفنی، و پرسیدن چند سوال اساسی، برخی از رزومه‌ها را حذف می‌کند و افرادی که در مصاحبه اولیه قبول شده‌اند به دور بعدی مصاحبه دعوت می‌شوند.
  2. محدودیت مسافت: امروزه دورکاری درحال رواج است و شرکت‌ها این فرصت را پیدا کرده‌اند تا بدون درنظر گرفتن محدودیت جغرافیایی، کارمندان خود را از هر نقطه‌ای از جهان انتخاب کنند. در چنین صورتی، مصاحبه تلفنی گزینه ایده‌آلی برای شرکت است.
  3. بررسی مهارت‌های تلفنی: در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، مهارت ارتباط با مشتریان از طریق تلفن اهمیت زیادی دارد. در چنین موقعیتی، کارفرمایان برای اطمینان از مهارت ارتباط با تلفن، ترجیح می‌دهند مصاحبه را به صورت تلفنی برگزار کنند. به این ترتیب، شرکت‌ها می‌توانند افرادی را انتخاب کنند که توانایی خوبی در برقراری ارتباط تلفنی دارند.

قبل از مصاحبه: چگونه برای مصاحبه تلفنی آماده شویم؟

چگونه برای مصاحبه تلفنی آماده شویم؟

چگونه برای مصاحبه تلفنی آماده شویم؟

آهمیت آماده شدن برای مصاحبه تلفنی را نباید نادیده بگیرید و برای آماده شدن می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

  • رزومه حرفه‌ای بسازید

داشتن رزومه کامل و حرفه‌ای می‌تواند احساس مثبتی در کارفرما ایجاد کند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که ایجاد رزومه‌ای جامع را برای شما آسان می‌کنند.

  • در مورد شرکت مورد نظرتان تحقیق کنید

هرگز بدون داشتن دانش و دید کافی نسبت به شرکت، در مصاحبه استخدامی شرکت نکنید. برای این کار می‌توانید:

  • وب‌سایت شرکت را ببینید: آخرین پست‌های وب‌سایت شرکت را بخوانید و از صفحه خدمات یا محصولات آن دیدن کنید. مطالعه صفحه «درباره ما» را فراموش نکنید.
  • صفحه لینکدین شرکت را ببینید: بسیاری از شرکت‌ها را می‌توانید در لینکدین پیدا کنید. پروفایل شرکت را ببینید و در مورد مدیران آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • صفحات شبکه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید: بسیاری از شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و این می‌تواند به شما فرصت بررسی شرکت را بدهد.
  • اخبار مهم در مورد شرکت را جستجو کنید: شما باید به عنوان یک کاندیدای نمونه از اخبار شرکت اطلاع داشته باشد.
  • خودتان را برای سوالات احتمالی آماده کنید

در بسیاری از مصاحبه‌ها، سوالات مشترکی از مصاحبه شونده پرسیده می‌شود. از یکی از دوستان‌ خود بخواهید این سوالات احتمالی را از شما بپرسد و پاسخ دادن به آنها خود را بری مصاحبه آماده کنید.

  • حتما دردسترس باشید:

حتما در زمان شخص شده برای مصاحبه دردسترس باشید. اگر قرار است از موبایلتان استفاده کنید، آنتن و شارژ باطری را چک کنید و مطمئن شوید در حالت بی‌صدا قرار ندارد. اگر در حال حاضر در جایی شاغل هستید، مصاحبه را برای زمان استراحت یا روز تعطیل خود برنامه‌ریزی کنید.

  • اطرافیان خود را در جریان قرار دهید

اگر قرار است در خانه مصاحبه داشته باشید، از خانواده خود بخواهید در زمان مصاحبه صدای موسیقی را زیاد و سروصدا نکنند. همچنین از آنها بخواهید مکالمه شما را قطع نکرده و شرایط لازم را فراهم کنند.

در حین مصاحبه: راهکاری‌هایی برای مدت مصاحبه تلفنی

راهکاری‌هایی برای مدت مصاحبه تلفنی

راهکاری‌هایی برای مدت مصاحبه تلفنی

بعد از آماده شدن، حالا نوبت به خود مصاحبه می‌رسد. از این راهکارها حین مصاحبه استفاده کنید:

  • تلفن را با اطمینان و با اعتماد به نفس پاسخ دهید

نحوه پاسخ شما اولین تصویر از شما را در ذهن مصاحبه‌گر ایجاد می‌کند. اگر به دنبال کار هستید، سعی کنید همیشه به نحوی حرفه‌ای پاسخ تمام تماس‌های‌تان را بدهید و این کار را به عداتی در خودتان تبدیل کنید. در برخی موارد مصاحبه‌گرها بدون تنظیم وقت قبلی ممکن است با شما تماس بگیرند.

  • مودب باشید

آداب و معاشرت تلفنی به ویژه در مصاحبه‌های تلفنی از اهمیت زیادی برخوردار است. در اینجا لیستی از برخی آداب و رسوم معمول را ارائه می‌دهیم:

  • تلفن را سریع پاسخ دهید: سعی کنید در سه زنگ اول تلفن‌تان را پاسخ دهید. زمانی که وقت مصاحبه از قبل تعیین شده است، تلفن‌تان را دم دست نگه داید تا زمان را برای پاسخ دادن از دست ندهید.
  • خودتان را معرفی کنید: مصاحبه‌گر می‌خواهد که مطمئن شود با شخص درستی تماس گرفته‌است.
  • دوستانه رفتار کنید: استرس داشتن در طول مصاحبه کاملا عادی است و ممکن است این استرس در صدایتان منعکس شود. برای حل این مسئله هنگام پاسخ به سوالات بخندید اما در این کار زیاده روی‌ نکنید.
  • به نام مصاحبه‌گر توجه کنید: به نحوه معرفی مصاحبه‌گر توجه و از اسم او در حین مکالمه استفاده کنید.
  • خونسردی خود را حفظ کنید: اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، استرس نگیرید. از جملاتی این چنین استفاده کنید: برای این سوال آماده نبودم، چطور می‌توانم بعدا این سوال را پاسخ دهم.
  • مکالمه را قطع نکنید: سعی کنید در طول مصاحبه، مکالمه خود را در حالت انتظار قرار ندهید. در صورتی که مجمور به این‌کار شدید، از مصاحبه‌گر معذرت بخواهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازگردید.

رفتار صحیح همیشه تاثیر مثبتی دارد و می‌تواند باعث تمایز شما از کاندیداهای دیگر شود.

  • به دقت گوش کنید

زمانی که مصاحبه‌کننده در حال صحبت است، به دقت به حرف‌هایش گوش کنید. در صورتی که از حرف‌هایی که می‌زند اطلاع دارید، صحبت او را قطع نکرده و اجازه دهید به صحبت‌هایش ادامه دهد.

  • واضح صحبت کنید

جملات خود را کامل و واضح بیان کنید. تن صدای خوبی داشته باشید و از عبارات عامیانه استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که مصاحبه کننده نمی تواند شما را ببیند. برخلاف مصاحبه حضوری، آنها نمی‌توانند هیچ یک از سیگنال‌های زبان بدن شما را دریافت کنند.

  • رزومه خود را دم دست بگذارید

مصاحبه کننده ممکن است در مورد رزومه شما سوالاتی داشته باشد. آن را در جایی نگه دارید که بتوانید در حین مصاحبه مشاهده کنید. لیستی از اطلاعاتی که ممکن است لازم باشد را تهیه کنید.

  • سوال بپرسید

روند مصاحبه متقابل است و این فرصتی برای شماست که بفهمید این شغل مناسب شماست یا خیر. بنابراین، از پرسیدن سوال واهمه نداشته باشید.

بعد از مصاحبه: کارهایی که باید پس از پایان مصاحبه تلفنی انجام دهید

بعد از مصاحبه: کارهایی که باید پس از پایان مصاحبه تلفنی انجام دهید

بعد از مصاحبه: کارهایی که باید پس از پایان مصاحبه تلفنی انجام دهید

پس از پایان مصاحبه می‌توانید برای ایجاد تاثیر بیشتر کارهایی زیر را انجام دهید.

  • متنی برای تشکر ارسال کنید

شما می‌توانید با ارسال متنی برای تشکر حسن نیت خود را نشان دهید و خود را از کاندیداهای دیگر متمایز کنید.

می‌توانید یادداشت تشکر خود را از طریق ایمیل ارسال کنید، یا اگر آدرس مصاحبه کننده را دارید، یک نامه تشکر رسمی از طریق پست بفرستید.

  • پیگیری را فراموش نکنید

بهتر است بعد از مصاحبه پیگیری کنید تا ببینید آیا تصمیمی برای استخدام شما گرفته شده است. اما قبل از پیگیری چه مدت باید منتظر بمانید؟

در هنگام مصاحبه به دقت توجه کنید. مصاحبه کننده به شما زمانی را برای اعلام تصمیم استخدام می‌دهد. به عنوان مثال، او ممکن است بگوید: ما تا پایان هفته در مورد استخدام نیروی مورد نظرمان تصمیم می‌گیریم.

اگر مصاحبه کننده زمانی را برای تصمیم‌گیری اعلام کرده است، چند روز پس از پایان مهلت تعیین شده با او تماس بگیرید.

سخن آخر

در صورت داشتن اطلاعات و دانش کافی، آماده شدن برای مصاحبه تلفنی می‌تواند روند ساده‌ای باشد. اگر برای مصاحبه تلفنی آماده باشید و در هنگام مصاحبه از راهکار‌ها و آداب مناسب استفاده کنید، احتمال استخدام شما زیاد خواهد بود.

حتی پس از پایان مصاحبه تلفنی، هنوز چند مرحله وجود دارد که می‌توانید با آنها شانس موفقیت خود را بیشتر کنید. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

 

منابع

https://business.tutsplus.com/tutorials/how-to-prepare-for-a-phone-interview–cms-30247

دسته بندی ها