این یک تله است: فریلنسر‌ها به روابط کاری نیاز ندارند!

این یک تله است: فریلنسر‌ها به روابط کاری نیاز ندارند!
تاریخ: 2021/06/26
بازدید: 535 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

اینکه فریلنسرها مثل یکه‌سوارها هستند، باور غلطی است که میان همه رایج شده. مقاله‌های زیادی می‌خوانیم در مورد اینکه روابط کاری یک فریلنسر بسیار محدود است و نیازی به برقراری ارتباط با بقیه ندارد. ولی باید این نکته را یادآور بشویم که روابط کاری سالم برای پیشرفت کار بسیار مهم هستند. زمینه تخصصی کار شما هر چه که باشد، باید ارتباط کاری و حرفه‌ای خودتان را با افراد فعال در حوزه‌های مربوطه و حوزه‌های حرفه‌ای دیگر تقویت کنید.

چرا ارتباط داشتن با بقیه مهم است؟

ارتباط با بقیه باعث می‌شود چیزهای جدید یاد بگیرید

اگر با کسی ارتباط نداشته باشید، شغل فریلنسینگ شما به زودی به اتمام خواهد رسید. حتی اگر دورکاری می‌کنید و افراد زیادی را نمی‌بینید، باز هم نیاز به روابط کاری دارید. بدون مشتری و کارفرما، شما عملا یک فرد بیکار هستید. بنابراین، حالا که مشتری‌های خودتان را دارید، سعی کنید دایره روابط خودتان را مستحکم کنید. برای بقا به عنوان فریلنسر نیاز دارید شبکه‌های ارتباطی شامل مشتری‌ها، کارفرماها، همکاران و رقبا داشته باشید.

برای مثال، یک نویسنده فریلنسر نیاز به دو شبکه ارتباطی دارد؛ یکی مشتری‌ها و یکی دیگر نویسندگان. مشتری‌ها تضمین‌کننده بقای کار شما خواهند بود، و نویسندگان دیگر به عنوان رقیب و همکار، ذهن شما را باز نگه خواهند داشت.

در واقع، هسته یک کسب ‌و‌کار فریلنسینگ موفق داشتن روابط کاری سالم است. بدون این روابط، کسب‌و‌کاری هم در کار نخواهد بود. البته منظور ما این نیست که باید با مشتری‌ها و همکاران دیگرتان دوست صمیمی بشوید. شما باید بتوانید ضمن حفظ یک ارتباط کاری سالم، فاصله خودتان را نیز با این افراد حفظ کنید. شاید در بعضی موارد نادر، دوستی‌هایی هم در پس این روابط شکل بگیرد. ولی در این مقاله به این موضوع نمی‌پردازیم.

روابط کاری سالم ایجاد اعتماد می‌کنند

اگر می‌خواهید دیگران برای برون‌سپاری پروژه‌هایشان به شما اعتماد کنند، باید با آن‌ها ارتباط داشته باشید. اگر کسی شما را نشناسد، چطور می‌خواهد به شما اعتماد کند؟ در روابط کاری وقتی اعتماد شکل می‌گیرد که شما به عنوان فریلنسر، نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهید. در واقع طولانی‌ترین و ماندگارترین روابط کاری، آن‌هایی هستند که بر پایه اعتماد شکل گرفته‌اند.

به این ترتیب،اگر می‌خواهید مشتری‌ها به شما اعتماد کنند، باید کاری کنید که شما را بشناسند

فریلنسر‌ها به روابط کاری نیاز ندارند!

فریلنسر‌ها به روابط کاری نیاز ندارند!

با وجود ویروس کرونا، ملاقات حضوری هنوز هم تاثیرگذار است

علاوه بر اینکه این روزها همه چیز آنلاین شده، همه‌گیری ویروس کرونا هم به دور شدن انسان‌ها از یکدیگر دامن زده است. به همین خاطر خیلی از ما دیگر فراموش کرده‌ایم که ملاقات حضوری چه تاثیری بر روی روابط کاری‌مان خواهد داشت. خیلی از فریلنسرها حتی از کوچکترین ارتباط رو در رو وحشت دارند.

در روابط کاری، ملاقات‌های حضوری چهار هدف دارند که با هم می‌‌خوانیم:

  • هدف‌گذاری
  • ایجاد شناخت و صمیمیت
  • پیگیری کارها
  • هماهنگی و نظم دادن به کارها

این چهار مورد مهم‌ترین اهداف ملاقات‌های کاری هستند. اگر می‌خواهید برای ملاقات حضوری آماده شوید، توصیه می‌کنیم این کارها را انجام دهید:

  • حرفه‌ای و رسمی لباس بپوشید
  • ملاقات‌ها را از قبل برنامه‌ریزی کنید
  • با خودتان کارت ویزیت به جلسه بیاورید
با وجود ویروس کرونا، ملاقات حضوری هنوز هم تاثیرگذار است

با وجود ویروس کرونا، ملاقات حضوری هنوز هم تاثیرگذار است

روابط کاری خود را قوی کنید

تا اینجا فهمیدیم که کارفرماها با کسی کار می‌کنند که او را بشناسند و به او اعتماد کنند. پس نکته کلیدی این است که یک شبکه ارتباطی قوی ایجاد کنیم. یکی از راه‌های برقراری این شبکه ارتباطی قوی ملاقات‌های حضوری است که در مورد آن صحبت کردیم. موارد دیگری که باید برای رسیدن به این هدف بدانید عبارتند از محک‌تر‌کردن ارتباط‌های موجود و حل‌کردن اختلافات احتمالی.

محکم‌تر کردن ارتباط‌های موجود

با این پنج گام ارتباط‌های فعلی خودتان را قوت ببخشید

  1. گام اول: بدانید که هیچ کسی کامل نیستند: شاید شما به دنبال یک مشتری ایده‌ال و کامل هستید. ولی باید بدانید که مشتری‌ها و کارفرماها نیز انسان هستند. درست مثل شما می‌توانند اشتباه کنند و گاهی ناراحت و عصبانی بشوند. به همین خاطر، توقعتان را از مشتری‌ها کاهش دهید.
  2. گام دوم: با مشتری‌ها وکارفرماهایتان دوست شوید: برای مثال پیام تبریک سال نو یا تولد برایشان بفرستید. اگر شغل جدید یا دست‌آورد جدیدی داشتند، به آن‌ها تبریک بگویید. سیستم‌های مدیریت روابط مشتری (crm)می‌توانند در این مورد بسیار کارآمد باشند. همچنین شبکه‌های اجتماعی مثل لینکداین خبر ارتقا یا تغییر شغلی افراد را گزارش می‌دهد.
  3. گام سوم: دقتتان را زیاد کنید: سعی کنید بیشتر بشنوید، تا اینکه بخواهید بیشتر حرف بزنید. مشتری‌ها و کارفرماها می‌فهمند که شما چه زمانی به آنها توجه می‌کنید و چه زمانی فقط خودتان را مهم می‌دانید. سعی کنید ایمیل‌های مشتری وکارفرما را به دقت بخوانید و در صحبت‌ها سوالاتی بپرسید که آنها مطمئن شوند شما حرفشان را فهمیده‌اید. درک شدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که طرفین یک رابطه از هم می‌خواهند.
  4. گام چهارم: نیازهای مشتری را بشناسید: وقتی بیشتر گوش کنید، مشتری، خط قرمزها و نیازهایش را نیز راحت‌تر می‌شناسید. شاید یکی از مشتریان شما شب زنده دار باشد و در طول روز نتوانید با او تماس بگیرید. ممکن است یکی دیگر از مشتریانتان روی درست‌نویسی وسواس داشته باشد. یا یکی از کافرماها از شما انتظار داشته باشد خودتان به صورت خودجوش روزانه گزارش کار را بدهید. این‌ موارد تنها با ارتباط موثر و گوش کردن مشخص می‌شوند.
روابط کاری خود را قوی کنید

روابط کاری خود را قوی کنید

به خط قرمز و حریم خصوصی مشتریان احترام بگذارید: صمیمیت با مشتری یک چیز است و حفظ حریم خصوصی و خط قرمز‌هایش چیز دیگر. باید به مشتری و کارفرما احترام بگذارید و بدانید چه چیزی آنها را آزار می‌دهد. در روابط کاری حتما مواردی وجود دارند که ممکن است مشتری و کارفرما را از شما بیزار کند. این موارد را با دقت شناسایی کنید.

حل کردن اختلافات احتمالی

ایجاد یک ارتباط کاری سالم بسیار مشکل است. به همین خاطر است که بیشتر فریلنسرها ترجیح می‌دهند ارتباط زیادی با مشتری‌هایشان نداشته باشند. در فریلنسینگ این ارتباط‌ها شبیه به ارتباطات اداری نیستند. در ارتباطات اداری بین چند همکار، این افراد صبح به صبح یکدیگر را می‌بینند و قرار نیست در طول روز یا هفته افراد جدیدی مدام به دایره ارتباطی آن‌‌ها اضافه شوند. ولی فریلنسرها هر روز ممکن است مشتری‌های جدیدی را ببینند.

به همین خاطر لازم است که اختلافات احتمالی را در همان ابتدای ارتباط پیش‌بینی کنید و با مشتری در مورد آن‌ها صحبت کنید. خط قرمزهایشان را بشناسید و از آن‌ها بخواهید مشکلاتی را که در تجربه‌های قبلی با فریلنسرهای قبلی داشته‌اند در نظر بگیرند و با شما در مورد آنها صحبت کنند. شما نیز متقابلا همین کار را انجام دهید. به این ترتیب، نیمی از مشکلات را در همین ابتدای همکاری حل خواهید کرد.

خجالت را کنار بگذارید و  در عین ادب و احترام رک باشید. برای مثال اگر کارفرما از شما کاری می‌خواهد که در حوزه تخصص شما نیست، یا قبلا سر آن توافق نکرده‌اید، آنرا بدون هیچ حرفی نپذیرید.

اگر روابط کاری خوب پیش نرفت چه کنیم؟

آرزوی همه ما این است که روابط کاری بدون هیچ مشکلی پیش بروند. ولی واقعیت این طور نیست. حتی اگر شما همه چیز را رعایت کرده باشید، مشکلاتی پیش خواهند آمد که از دایره اختیار و پیش‌بینی شما خارج هستند. در این شرایط وحشت نکنید! چند راه‌حل برای این مشکل وجود دارد:

خونسردی خودتان را حفظ کنید: اگر کافرما از شما ناراحت است، یا شما از کارفرما دلخور هستید، زود واکنش نشان ندهید. صبر کنید تا چند ساعت بگذرد. چیزی بخورید، قدم بزنید و بعد دوباره مشکل را با کارفرما بررسی کنید.

به مشتری و کارفرما نشان دهید که مشکل پیش آمده برای شما هم مهم است: بیشتر فریلنسرها وقتی مشکلی پس می‌‌آید، دیگر جواب کارفرما را نمی‌دهند. اینکه شما هم برای مشکل پیش آمده تلاش کنید، حرفه‌ای بودن شما را می‌رساند.

دلیل مشکل را پیدا کنید: چه چیزی باعث شد چنین وضعیتی پیش بیاید؟ آیا شما اشتباهی کردید؟ آیا کارفرما اشتباه کرده است؟ آیا انتظارات شما وکارفرما با هم تفاوت دارد؟

مشکل را حل کنید: وقتی فهمیدید مشکل چیست، سعی کنید آن را حل کنید. برای مثال اگر انتظارات کارفرما با انتظارات شما فرق می‌کند، سعی کنید به توافق برسید. شاید شما بتوانید انتظارتان را تغییر دهید و همسو با کارفما پیش بروید. زیاد متعصب نباشید.

مسئولیت اشتباهتان را بپذیرید: اگر مشکل پیش آمده از طرف شما باشد، بهتر است بدون تعصب و توجیه، مسئولیت آن را بپذیرید و  سعی کنید آن را جبران کنید. این مورد یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن شماست.

روش کار را تغییر دهید: برای اینکه مطمئن شوید که دیگر چنین مشکلی پیش نمی‌‌آید، روش جدیدی برای کار کردن با کارفرما پیدا کنید. برای مثال اطلاعاتتان را در زمینه کاری مورد نظر بیشتر کنید. یا اینکه برای تحویل ریز پروژها، زمان‌بندی مشخصی را در نظر بگیرید.

اگر روابط کاری خوب پیش نرفت چه کنیم؟

اگر روابط کاری خوب پیش نرفت چه کنیم؟

سخن آخر

با تمام آنچه در این مقاله خواندیم، اهمیت داشتن روابط کاری سالم برای یک فریلنسر مشخص شد. حالا که عصر ارتباطات دیجیتالی است، دیگر مفهوم سنتی کارمند دارد کم کم ازبین می‌رود. بیشتر کمپانی‌ها و کارفرماها ترجیح می‌دهند با فریلنسر‌ها کار کنند. به همین خاطر، نوع جدیدی از روابط کاری در حال شکل‌گیری است. با داشتن دانش کافی در این زمینه، شما هم می‌توانید دایره روابط کاری سالمی داشته باشید که به پیشرفت شما کمک کند.

شما چه تجربه‌ای از کار و ارتباط با کارفرمایتان دارید؟  در قسمت نظرات، تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

 

منابع

https://business.tutsplus.com/articles/a-freelancers-guide-to-healthy-business-relationships–cms-25002

دسته بندی ها