درآمد از یوتیوب یا آپارات | تفاوت ها مزیت ها و معایب

درآمد از یوتیوب یا آپارات | تفاوت ها مزیت ها و معایب
تاریخ: 2023/08/04
بازدید: بازدید
دیدگاه: دیدگاه

یکی از راه‌های درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتواهای ویدیویی است. ولی شاید برای بعضی افراد این سوال مطرح باشد که در کدام پلتفرم یابد فعالیت کرد؟ یوتیوب یا آپارات.

یوتیوب به‌عنوان بزرگترین پلتفرم بارگزاری ویدیو در دنیا، این روزها یکی از بهترین فضاها برای کسب درآمد شده است. در ایران، پلتفرم آپارات نیز بزرگترین سایت تبادل محتواهای ویدیویی است که در چند سال اخیر، امکان کسب درآمد برای فریلنسرها را فراهم کرده است. نوع کار و شرایط قراردادن ویدیو روی هرکدام از این پلتفرم‌ها، تابع قوانین خاصی است. در حالیکه از آپارات می‌توان درآمد ریالی خوبی داشت، یوتیوب امکان کسب درآمد دلاری را برای فریلنسرها فراهم کرده است. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت درآمدزایی از این دو پلتفرم را توضیح دهیم.

aparat vs youtube

نحوه ورود به سیستم درآمدزایی آپارات

آپارات سال‌هاست که در ایران مشغول به‌کار است. اما با فیلترشدن یوتیوب، تعداد کاربران این پلتفرم بیشتر شدند. آپارات از سال ۱۳۹۶ امکان درآمدزایی برای افراد از طریق تولید محتوای ویدیویی را فراهم کرد. با استقبالی که از این طرح شد،‌ تولیدکنندگان آپارات در تلاش برای بهبود اسکریپت‌های مورد قبول کاربران و طراحی کاورهای قابل قبول، توانستند رضایت آن‌ها را جلب کنند. کیفیت آپارات به‌مرور زمان بهتر شده و حالا با رعایت استانداردهای مختلف تولید محتوای ویدیویی، می‌توان به آن به‌عنوان محلی برای کسب درآمد نگاه کرد.

آپارات برای کاربرانی که قصد دارند وارد سیستم درآمدزایی این پلتفرم شوند، قوانین خاصی در نظر گرفته است:

  • محتوایی که قرار است در آپارات بارگزاری شود،‌ باید به‌صورت صفر تا صد توسط خود فرد تهیه شده باشد. یعنی از نظر آپارات،‌ محتواهایی که به‌صورت بازنشر منتشر می‌شوند یا ویرایش محتواهای دیگران هستند،‌ محتوای یونیک نبوده و درآمدی برای کاربر نخواهد داشت.
  • کسب درآمد از آپارات با تعداد بازدیدهای ویدیو و تبلیغاتی که نمایش داده می‌شوند، ارتباط دارد. برطبق قانون آپارات،‌کاربر باید حداقل ۲۰۰ دنبال‌کننده داشته باشد تا بتواند وارد سیستم درآمدزایی این پلتفرم شود.
  • شرط دیگر آپارات، بالا بون آمار نمایش کانال کاربر است. یعنی ویدیوهای تولید شده باید حداقل ۳ هزار ساعت نمایش را در مدت زمان ۳ ماه مداوم داشته باشند.

اگر فرد بتواند هر سه شرط را داشته باشد،‌ وارد سیستم اینکام،‌ یا درآمدزایی از آپارات خواهد شد. در این صورت کاربر با ورود به حساب کاربری خود، تمامی این موارد را در این قسمت قرار می‌دهد. بعد از بررسی و تایید تیم آپارات،‌ کاربر وارد سیستم درآمدزایی خواهد شد.

میزان درآمد از آپارات چقدر است؟

آپارات برای محاسبه درآمد،‌ عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد.

  • شاخص RPM

این شاخص در واقع به‌معنای درآمد به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید از کانال است. این شاخص به‌صورت سیستمی محاسبه شده و به حساب کاربر واریز می‌شود. تا اسفند ۱۴۰۱،‌ میزان شاخص RPM‌ بین ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان تعیین شده است. یعنی شما به‌ازای هر ۱۰۰۰ بازدید از کانال خود،‌ ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنید.

  • سهم کاربر از درآمد پلتفرم آپارات

نمایش تبلیغات در آپارات،‌ سهمی را هم برای کاربر خواهد داشت. براساس نوع محتوا،‌ تعداد بازدیدها،‌ میزان استقبال از ویدیوها،‌ سهم کاربر از تبلیغات بیشتر خواهد بود. به‌صورت کلی این سهم ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. هرچقدر کاربر موفق‌تر باشد این درصد بالاتر خواهد بود.

  • تعداد تبلیغات

یکی دیگر از عواملی که باعث بالارفتن درآمد از آپارات می‌شود، تعداد نمایش تبلیغات در ویدیوهای کاربران است. اگر تبلیغات بیشتر از ۶ ثانیه دیده شوند، درآمد آن با کاربر تقسیم خواهد شد. در واقع آپارات این زمان را به‌عنوان زمان نمایش موفق تبلیغ در نظر گرفته است.

آپارات با در نظر گرفتن مجموع این عوامل،‌ دستمزد کاربر را تعیین می‌کند. هرچقدر میزان بازدید و تعداد تبلیغات موفق بیشتر باشد،‌ درآمد کاربر هم بیشتر خواهد بود.

نحوه ورود به سیستم درآمدزایی یوتیوب به‌ چه صورت است؟

یوتیوب یک سایت بین‌المللی بسیار مشهور در زمینه بارگزاری محتوای ویدیویی است. برطبق آمار، این سایت بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر دارد و روزانه میلیاردها نفر ویدیوهای مختلف را در آن تماشا می‌کنند. پس به‌عنوان یک منبع بسیار خوب برای کسب درآمد می‌توان به آن نگاه کرد. برای ورود به سیستم درآمدزایی یوتیوب، ابتدا باید یک کانال در این پلتفرم ثبت کنید. سپس اقدام به قراردادن ویدیوهای خود کنید. یوتیوب برای اینکه کانال شما را به سیستم درآمدزایی متصل کند، شروطی را برای کاربران مشخص کرده است:

  • قانون اول یوتیوب این است که کانال شما باید ۱۰۰۰ عضو فعال داشته باشد. منظور از عضو فعال در یوتیوب همان Subscribe‌ است.
  • قانون دوم یوتیوب در مورد تعداد بازدید از ویدیوهاست. بر طبق این قانون ویدیوهای کانال باید بیش از ۴۰۰۰ دقیقه دیده شوند.
  • قانون سوم داشتن سرویس گوگل ادسنس Google AdSense است. درآمد یوتیوب از طریق این سرویس به حساب کاربران پرداخت می‌شود.
  • قانون آخر،‌ داشتن برنامه YouTube Partner Program که با کمک آن کاربر به‌عنوان پارتنر یوتیوب شناخته شده و درآمد برای او واریز خواهد شد.

با رعایت این قوانین، کاربر وارد سیستم درآمدزایی از یوتیوب خواهد شد.

میزان درآمد از یوتیوب چقدر است؟

یوتیوب برای برآورد میزان پرداختی به کاربران خود یک الگوریتم خاص دارد:

  • میزان تبلیغات

گوگل تبلیغات خود را روی ویدیوهای کاربران قرار می‌دهد. ۶۸ درصد از درآمد این تبلیغات به حساب کاربر واریز می‌شود. باید در نظر گرفت که به ازای هر بازدید ۰.۳ تا ۱ دلار در نظر گرفته می‌شود. پس برای رسیدن به مبلغی قابل توجه،‌ باید بازدید کانال بالا باشد.

  • بازدیدهای ویدیو

یوتیوب به ازای هر بازدید از ویدیو، ۰.۱۸ دلار برای کاربر در نظر می‌گیرد. هر چه بازدید بالاتر باشد، میزان درآمد بالاتر خواهد بود. به همین دلیل می‌توان گفت که بهترین راه برای داشتن درآمد بیشتر از یوتیوب، ساخت ویدیوهای جالب‌ خلاقانه‌ای است که مخاطب زیادی را جذب کند.

  • تعداد دنبال‌کنندگان

تعداد دنبال‌کنندگان کانال می‌تواند دلیلی برای بالارفتن درآمد از یوتیوب باشد. هرچه تعداد دنبال‌کنندگان بیشتر باشد، تعداد بازدیدهای ویدیو و تبلیغات هم بالاتر خواهد بود. کانال‌هایی با ۱۰۰۰ دنبال‌کننده از نظر یوتیوب مبتدی هستند. یعنی برای داشتن یک کانال فعال که بتواند تبلیغات بهتری داشته باشد، باید تعداد دنبال‌کنندگان بیش از ۱۰ هزار نفر باشد. کانال‌هایی که بالای ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند و تمامی آن‌ها هم ویدیوها را تماشا می‌کنند، نزدیک به یک میلیون دلار در سال درآمد دارند.

 

تفاوت میزان درآمد از youtube و آپارات

گفتیم که آپارات به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حداکثر ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. این در حالی است که یوتیوب به ازای هر یک بازدید ۰.۱۸ دلار به کاربر می‌دهد. یعنی با هزار بازدید کاربر مبلغ ۱۸۰ دلار دریافت می‌کند. این مبلغ با احتساب دلار ۵۰ هزار تومان معادل ۹ میلیون خواهد بود. با توجه به تفاوت نرخ ریال و دلار، تفاوت پرداختی دو پلتفرم اصلا قابل مقایسه نیست.

اما نکته این‌جاست که کسب درآمد از یوتیوب سخت‌تر از آپارات است. جذب دنبال‌کننده‌ها در این پلتفرم برای کاربران کمی چالش ایجاد می‌کند. البته اگر راه‌کارهای موثر در جذب مخاطب را بدانید، می‌توانید کانالی پرتعداد داشته باشید. پس می‌توان گفت که وقت گذاشتن روی ساخت یک کانال در یوتیوب و ایده‌پردازی برای ساخت ویدیوهای خلاقانه،‌ می‌تواند درآمد بسیار خوبی را برای شما داشته باشد.

 

دسته بندی ها