چگونه یک پروفایل متقاعد کننده بسازیم

چگونه یک پروفایل متقاعد کننده بسازیم
تاریخ: 2021/05/14
بازدید: 437 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

مزایای استفاده از پروفایل

با وجود اینترنت و ساخت پروفایل، این امکان برای کارفرمایان فراهم شده است که به طور تصاعدی تعداد افراد انتخابی برای شغل مورد نظر بیشتر بشود. گرچه این مورد برای کارفرمایان خوب است، اما رقابت بین متقاضیان کار در بسیاری از صنایع را تشدید کرده است.

پروفایل حرفه‌ای یک بخش مقدماتی در رزومه شما است که مدارک و مهارت‌های مربوطه را نشان می‌دهد. درج مشخصات حرفه‌ای می‌تواند مزایایی داشته باشد. اول، مشخصات رزومه شما به طور خلاصه مهارت‌ها و تجربه حرفه‌ای شما را به گونه‌ای نشان می‌دهد که توجه کارفرمایان را جلب می‌کند.

کارفرمایان معمولاً رزومه‌ها را اسکن می‌کنند و وقت زیادی را برای خواندن هر یک از آن‌ها نمی‌گذرانند. به همین دلیل، مشخصات حرفه‌ای شما می‌تواند راهی موثر برای نشان دادن مهارت‌های شما به کارفرما باشد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پروفایل این است که می‌توانید مهارت‌ها و تخصص خاصی را که کارفرمایان برای یک موقعیت خاص نیاز دارند را برجسته کنید. به عنوان مثال، مشخصات حرفه‌ای یک مربی ممکن است مدیریت کلاس، توسعه برنامه درسی و مهارت‌های تدریس را هنگام جستجوی موقعیت تدریس در مدرسه ابتدایی برجسته کند.

داشتن این پروفایل حرفه‌ای برای یک کسب و کار بسیار ضروری است. درواقع پروفایل، معرفی شما به مشتریان بالقوه است.

مشتریان از طریق این پروفایل به آسانی می‌توانند فرد مورد نیاز را بررسی کنند و دعوت به همکاری کنند. این یک رویکرد عملی است که می‌تواند به مشاغل کمک کند تا نیازهای پروژه خود را با سرعت و موفقیت بیشتری برآورده کنند.

نوشتن یک پروفایل کامل و حرفه‌ای صرفاً فقط اطلاعات لازم را به مشتریان نمی‌دهد، بلکه پروژه‌های مرتبط با حرفه‌ی شما از طریق همین پروفایل به شما نشان داده می‌شود.

ما در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • چگونه می‌توان از هر قسمت پروفایل خود برای نمایش مهارت‌های خود استفاده کرد؟
  • چگونه یک عکس پروفایل حرفه‌ای انتخاب کنیم؟
  • چگونه تخصص خود را به نمایش بگذاریم؟
  • چگونه یک ویدیوی معرفی خوب ایجاد کنیم؟
  • نکاتی درخصوص برجسته کردن سابقه شغلی خود
  • نکاتی در خصوص لیست گواهی‌های دریافتی خود
  • اهمیت درج سابقه شغلی شما
  • چگونه می‌توان زمینه تحصیلات و سایر تجربیات خود را وارد کرد.

1- مهارت خود را کامل نشان دهید

10 مورد –هرچه بیشتر بهتر- از مهمترین مهارت‌ها را بر اساس پروژه‌های مورد نظر خود لیست کنید. اگر چندین علاقه شغلی دارید (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل داده‌ها و حسابداری)، تعداد مهارت‌های متناسب با میزان هر نوع پروژه را لیست کنید (اگر مهارت مهمی در فهرست مهارت‌ها وجود ندارد، لطفاً آن را به عنوان پیشنهاد اضافه کنید).

همانطور که مهارت‌های خود را توسعه می‌دهید یا مهارت‌های جدید اضافه می‌کنید، برچسب‌های مهارت خود را بر این اساس به روز کنید و با قدیمی شدن مهارت‌ها آن‌ها را حذف کنید.

2- یک عکس پروفایل حرفه ای انتخاب کنید

عکس پروفایل شما اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند. بنابراین در انتخاب عکس دقت زیادی داشته باشید. این بدین معنی نیست که شما باید صدها یا هزاران دلار برای استخدام یک عکاس حرفه‌ای هزینه کنید.

فقط کافی است از حالت پورتره استفاده کنید و مطمئن شوید که نور عکس خوب است.

3- تخصص خود را در بخش عنوان بنویسید

زمانی که مشتری پروفایل شما را در جستجو پیدا می‌کند، عنوان شما اولین چیزی است که مشاهده می‌کند. نوشتن عنوان ابزار قدرتمندی است که اغلب توسط افراد نادیده گرفته می‌شود.

4- یک فیلم معرفی بسازید

یک فیلم معرفی می‌تواند به درخشش و برجستگی پروفایل شما کمک کند. بسیاری از فریلنسرها از این قسمت چشم پوشی می‌کنند. ضبط یک ویدئو ممکن است ترسناک باشد، اما اینطور نیست! فقط باید توضیح دهید شما چه کسی هستید، بر روی چه نوع پروژه‌هایی می‌خواهید کار کنید و حوزه‌های تخصصی شما چیست. فیلم نباید طولانی باشد، یک تا دو دقیقه برای انتقال پیام شما کافی است.

5- بیوگرافی خود را ارائه دهید

بیوگرافی برای نشان دادن مهارت‌های خود و ایجاد اطمینان در مشتریان است.

با استفاده از بیوگرافی خود:

  • با اطمینان بنویسید.
  • روی تجربه خود تمرکز کنید.
  • مطالعات موردی یا نتایج را ارائه دهید.
  • درباره چگونگی کمک به مردم در گذشته صحبت کنید.
  • محل کار خود را به صورت آنلاین نشان دهید.
  • مهارت‌ها و برنامه‌های خود را که با آن‌ها آشنا هستید به نمایش بگذارید.
  • اگر کتابی منتشر کرده اید، توصیفات مشتریان قبلی یا قطعه‌های مربوط به نظرات را اضافه کنید.

 

6- بهترین کار خود را در نمونه کارهای خود هایلایت کنید

نمونه کارهای شما توجه مشتری بالقوه را جلب می‌کنند. کارهایی را انتخاب کنید که نشان دهنده جایگاه و تخصص شما باشد. اگر مهارت‌های شما بصری نیست، سعی کنید روش‌های خلاقانه‌ای برای توضیح چالش در پشت هر نمونه و چگونگی تأثیر کار خود پیدا کنید.

7- گواهی و مدارک خود را لیست کنید

ذکر گواهی‌هایی که به دست آورده‌اید می‌تواند به اثبات دانش یا توانایی‌های خاص شما کمک کند، خصوصاً اگر مربوط به سیستم‌ها یا نرم افزارهای خاصی باشد که مشتریان شما به دنبال آن هستند.

8- سابقه کاری خود را وارد کنید

جزئیات و دست آوردهایی که از سابقه کاریتون به دست آوردید را ذکر کنید، این بخش به مشتریان به درک پیشینه شما کمک می‌کند. اگر سابقه کاری مرتبط ندارید می‌توانید کارهای آزادی که انجام داده‌اید را بیان کنید.

 

9- سوابق تحصیلی و سایر تجربیات خود را وارد کنید

توجه داشته باشید که دانش شما فقط از تجربه کاری قبلی شما ناشی نمی‌شود! تحصیلات و سایر فعالیت‌های شما- مانند موقعیت‌های داوطلبانه، دوره‌های آنلاین و سایر فعالیت‌های فوق برنامه- می‌توانند به شکل‌گیری کارهایی که انجام می‌دهید و نحوه نمایش آنلاین خود کمک کنند.

همچنین می‌توانید آموزش و فعالیت‌های غیرمرتبط را در بخش “سایر تجربیات” اضافه کنید. این ممکن است شامل پروژه‌های تحقیقاتی، مسابقات یا سایر علایقی باشد که می‌تواند ارزش و مهارت شما را نشان دهد.

10- عنوان خود را اضافه کنید

این بخش یکی از مهمترین قسمت‌های پروفایل شما است.

هنگام نوشتن عنوان:

  • ساده و مختصر باشید: از کلمات سر راست برای ایجاد یک عنوان حرفه‌ای استفاده کنید که مهارت‌های شما را توصیف کند.
  • خاص باشید: به یاد داشته باشید که رقابت زیاد است و بنابراین باید دقیقاً در مورد طرحی که می‌خواهید در آن کار کنید دقیق باشید و از شغل تمام معاملات خودداری کنید زیرا این امر شانس استخدام شما را کاهش می‌دهد.
  • از کلمات کلیدی استفاده کنید: از کلمات کلیدی و عباراتی استفاده کنید که مهارت‌های شما را توصیف می‌کند و مشتری احتمالی ممکن است از آن‌ها برای جستجوی شخصی با مهارت شما استفاده کند.

مثال: اگر به عنوان مثال، شما یک طراح گرافیک هستید، می‌توانید زمینه‌های تخصصی مانند طراح آرم، یا به بخش‌های عمومی مانند طراح وب، توسعه دهنده وب و… استفاده کنید.

11- پروفایل خودتان را بررسی و آنالیز کنید

از مشاهده پروفایل‌های دیگر الهام بگیرید، اما به یاد داشته باشید که بهتر است پروفایل شما منحصربه فرد و یونیک باشد.

چیزهایی که نباید در رزومه خود بیاورید

1- متن‌های مبهم و غیرمهم

از نوشتن متن‌های مبهم و غیرمهم بپرهیزید. عباراتی مانند “منابع موجود در صورت درخواست” فضای زیادی را اشغال می‌کنند و ممکن است باعث شود شما اطلاعات مهم‌تری را کنار بگذارید. مطمئناً در صورت درخواست مرجع ارائه خواهید کرد.

2- اطلاعات تماس با ناظران قبلی

نیازی نیست که همه اسامی و اطلاعات تماس با سرپرستان قبلی خود را در رزومه خود قرار دهید. در عوض لیست جداگانه‌ای از منابع خود ارائه دهید.

3- بیان علت ترک کار

لزومی ندارد علت ترک کار خود را بیان کنید. علت ترک کار شما ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی برای گرفتن کار جدید شما ندارد.

4- بیان سرگرمی ها و علایق

اگر سرگرمی‌ها و یا علایق شما به مهارت‌های مطلوب محل کار اشاره نمی‌کنند یا ارتباطی با شغل ندارند، بهتر است آن‌ها را کنار بگذارید. داوطلبان، به ویژه افراد باتجربه، باید اطلاعات جذاب‌تری برای اشتراک در فضای محدود پروفایل خود داشته باشند.

5- اطلاعات شخصی

جزئیاتی مانند قد، وزن، تاریخ تولد، سن، جنس، مذهب، وابستگی سیاسی یا محل تولد را کنار بگذارید. کارفرمایان نباید بر اساس این عوامل در مورد استخدام افراد تصمیم بگیرند. البته در این مورد استثناء هم وجود دارد.

6- غلط املایی یا خطاهای دستوری

رزومه شما به عنوان نمونه‌ای از مهارت‌های نوشتاری و شواهدی از جزئیات‌گرا بودن یا نبودن شماست. اگر اشتباه تایپی داشته باشید، میتواند اثر منفی بر روی پروفایل شما داشته باشد.

قبل از استفاده از رزومه خود برای درخواست شغل، به نکات نگارشی و خطاهای دستوری دقت کنید. از آنجایی که درک اشتباهات خود دشوار است، بهتر است از کسی بخواهید متن آن را تصحیح کند.

7- تجارب بی‌ربط

هر بخشی در رزومه شما، باید کارفرما را به این نتیجه برساند که شما صلاحیت مناسب آن شغل را دارید. اطمینان حاصل کنید مهارتهایی که در پروفایل گنجانده‌اید مرتبط با شغل مورد نظر است. در غیر این صورت آن‌ها را از کارنامه خود کنار بگذارید.

8- لیستی از وظایف شغلی

در رزومه خود در خصوص آنچه که به دست آوردید بنویسید، نه آنچه قرار بود در کاری انجام دهید.

9- شما از شغل چه می‌خواهید

در مورد آنچه می‌خواهید از این شغل بدست آورید چیزی نگویید. باید بر روی هرآنچیزی که می‌توانید برای کارفرما فراهم کنید تمرکز کنید.

به طور کلی اگر پروفایل شما حاوی اطلاعات مفیدی نباشد و کارفرما به راحتی نتواند به اطلاعات دست پیدا کند ممکن است از چرخه رقابت حذف بشوید.

3- آیا نقش شما مهارت‌های قابل انتقال شما را آموزش می‌دهد؟

علاوه بر ارائه آموزش برای کار فعلی شما، یک شرکت بزرگ با آموزش مهارت‌های قابل انتقال به شما، شما را برای کسب موفقیت در آینده آماده می‌کند. هنگام اقدام برای کار، از خود بپرسید که چه چیزی در این شغل می‌توانید بیاموزید و از صحبت در مورد فرصت‌های آموزش و مهارت‌سازی در طول مصاحبه خود نترسید.

چه در اولین فرصت جستجوی شغل خود باشید و چه در پنجمین جستجوی کار خود، یافتن شرکتی که فرصت‌های خوبی را در اختیار شما قرار دهد نیاز به تحقیق دارد. با پیروی از این نکات، مطمئناً مناسب مناسب را پیدا خواهید کرد و بهترین شانس موفقیت را به خود خواهید داد.

به علاوه مهم نیست که صدها، یا حتی هزاران رزومه را در طول کار خود مرور کرده‌اید، نوشتن رزومه شخصی خود همیشه یک چالش است. برداشتن گام به عقب و نگاه عینی به حرفه خود برای شناسایی آنچه باعث صلاحیت و تمایز منحصر به فرد شما از سایر افراد انتخاب شده می‌شود، می تواند مشکل باشد.

نتیجه‌گیری

نکته اساسی این است: اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که توجه چند کارفرما را در چند ثانیه اول خواندن پروفایل شما جلب شود، به یک رزومه قدرتمند و آموزنده نیاز دارید. به یاد داشته باشید، شما فقط چند ثانیه وقت دارید که یا به شغل مورد علاقه خود وارد شوید و یا رزومه شما رد بشود. خلاصه این که رزومه مناسب شانس شما را برای دستیابی به شغل رویایی مورد نظر خود افزایش میدهد!

در جست جوی کارتان موفق باشید!

دسته بندی ها