آینده فریلنسینگ: چرا آینده برای فریلنسرهاست؟

آینده فریلنسینگ: چرا آینده برای فریلنسرهاست؟
تاریخ: 2021/07/24
بازدید: 659 بازدید
دیدگاه: دیدگاه

در رابطه با آینده فریلنسینگ، مجله فوربس در اکتبر سال ۲۰۱۷ اگزارشی را منتشر کرد. این مجله معتبر علام کرد که جمعیت فریلنسرها در آمریکا ۸٪ نسبت به سه سال قبل افزایش داشته؛ در واقع در سال ۲۰۱۷، حدود ۵۷ میلیون آمریکایی فریلنسر شده بودند. در همان سال موسس PeoplePerHour هم اعلام کرد قصد دارد تا سال۲۰۲۰ نیمی از نیروی کارش را تعدیل کند تا فریلنسرها را به کار بگیرد. اگر این روند در دنیا ادامه پیدا کند، تقریبا نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۲۷ فریلنسر خواهند شد.

آینده فریلنسینگ: زندگی سخت یا آسان؟

با توجه به روندی که در بالا گفته شد، شکی نیست که فریلنسینگ یکی از پرطرفدارترین سبک‌های شغلی (شاید هم تنها سبک شغلی پرطرفدار) در آینده خواهد بود. ولی سوال اینجاست که با همه‌گیر شدن فریلنسینگ، کار و زندگی فریلنسرها آسان‌تر خواهد شد، یا سخت‌تر؟

در نظرسنجی که از اعضای سایت Freelance Heroes انجام شد، از فریلنسرهای بریتانیا خواسته شد تا نظرشان را در مورد این سوال بگویند. این نظرسنجی به صورت سوالات پایان-باز طراحی شد تا فریلنسرها بتوانند آزادانه احساسات، ترس‌ها، امیدها و انتظارشان را در مورد آینده فریلنسینگ بیان کنند. نتیجه این نظرسنجی را در ادامه بخوانید.

آینده فریلنسینگ سخت خواهد بود

آینده فریلنسینگ زندگی را سخت‌تر خواهد کرد

طبق نظر ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان بریتانیایی، آینده مشاغل، به خصوص فریلنسینگ در بریتانیا سخت‌تر خواهد شد. دلیل آنها این بود که با خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت اقتصادی کشور انگلستان رو به افول خواهد رفت و درآمد شرکت‌ها کمتر خواهد شد. به همین ترتیب،افراد زیادی از شرکت‌ها و کمپانی‌ها اخراج می‌شوند و نیاز به فریلنسرها افزایش پیدا می‌کند. با افزایش نیاز به فریلنسرها افراد بیشتری به فریلنسینگ روی خواهند آورد و دستمزد فریلنسرها رقابتی خواهد شد. به همین دلیل شاهد این خواهیم بود که فریلنسرها با دستمزهای بسیار پایین برای شرکت‌ها کار کنند.

با اینکه اینها نظر فریلنسرهای بریتانیایی است، این نتایج محدود به بریتانیا نمی‌شود. باید اعتراف کرد که این نظرها تا حدودی برای تمام جهان صدق می‌کند. با همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد خیلی از کشورها، به خصوص ایران صدمات زیادی دید و ممکن است این نتیجه در مورد ایران هم صدق کند.

آینده فریلنسینگ راحت خواهد بود

آینده فریلنسینگ زندگی را آسان‌تر خواهد کرد

از طرف دیگر، نظر ۳۰ درصد از شرکت‌کننده‌ها این بود که فریلنسینگ در آینده آسان‌تر خواهد شد. زیرا:

  • در حال حاضر که بازار کار ثبات و قعطیت کمتری نسبت به قبل دارد، شرکت‌ها و کمپانی‌ها راحت‌تر و با تمایل بیشتری با فریلنسرها همکاری می‌کنند.
  • با پیشرفت تکنولوژی مدیریت کارها و تعامل با کارفرما بسیار راحت‌تر از گذشته می‌شود.
  • با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خیلی از شرکت‌ها رو به تعدیل نیروهای ثابت آوردند. همین موضوع باعث می‌شود فریلنسرها فرصت بیشتری برای کار با کمپانی‌ها داشته باشند.
  • با فریلنسینگ تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی بیشتر می‌شود. به همین دلیل انتظار می‌رود کیفیت زیندگی‌ها با بیشتر شدن فریلنسرها بهتر شود.
  • نسل جدید فرزندان اینترنت هستند و به انعطاف ساعات کار بهای زیادی می‌دهند. پس فریلنسیگ بهترین گزینه برای آنها است.
  • فریلنسینگ سقف درآمد ندارد. همین امر باعث می‌شود رویای داشتن درآمدهای بدون سقف و مادام‌العمر برای جوان‌تر ها محقق شود.

آینده فریلنسینگ برای فریلنسرها

چرا آینده برای فریلنسرهاست؟

همانطور که گفتیم، تحلیل‌گران اقتصادی و جامعه‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که آینده مشاغل از آن فریلنسر‌هاست. فریلنسرها هم اکنون یک سوم شاغلین را در کل جهان تشکیل می‌دهند و این رقم تا سال ۲۰۲۷ به نیمی از جمعیت جهان می‌رسد. ولی چرا فریلنسینگ یکی از مدعیان در سبک‌های مشاغل آینده خواهد بود؟

دلیل اول:فریلنسرها بدون مدرک هم می‌توانند کسب درآمد کنند

با همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، در سراسر جهان، از هر ۶ نفر زیر ۴۰ سال یک نفر بیکار شد. به همین دلیل، این افراد که زمانی کارمند تمام وقت شرکت‌ها بودند، حالا به فریلنسینگ روی‌آوردند. تقریبا نیمی از این افراد از توانایی‌های گذشته خود استفاده کردند و به همان کار قبلی، به صورت فریلنسینگ پرداختند. ولی نیم دیگر، مهارت‌های جدید یادگرفتند و بدون داشتن مدرک تحصیلی مربوطه، به عرصه‌های جدیدی وارد شدند.

این که فریلنسینگ نیازی به مدرک و لیسانس ندارد، یک مزیت حساب می‌شود. فریلنسر‌ها تنها باید ثابت کنند در زمینه مورد نظر مهارت یا تجربه کافی دارند، یا حتی مشتاق یادگیری یک مهارت خاص هستند تا در شغل مورد نظرشان شروع به کار کنند.

دلیل دوم: با شروع کرونا، فریلنسرها شغلشان را از دست ندادند

به کسانی که فکر کنید که قبل از کرونا هم فریلنسر بودند! آیا با آمدن این ویروس و بحران جهانی، شغلشان را از دست دادند؟ در ابتدا بله. در اوایل شروع پاندمی خیلی از فریلنسرها اعلام کردند که تعداد پروژه‌های دریافتی آنها کاهش داشته. ولی با شروع تابستان ۲۰۲۰، درآمدشان حتی از قبل از پاندمی هم بیشتر شد.

در واقع،با شروع پاندمی، شوکی به تمام کمپانی‌ها و شرکت‌ها وارد شد. با تصور اینکه این پاندمی موقت است، شرکت‌ها ابتدا کارمندانشان را دورکار کردند. بعد با ادامه پیدا کردن بحران، شروع به تعدیل نیرو و کاهش فعالیت‌های شرکتی کردند. همین کاهش فعالیت باعث شد پروژه‌های کمتری هم به فریلنسرها واگذار کنند.

ولی بعد از گذشت تقریبا ۶ ماه از شروع پاندمی، صاحبان کسب‌وکارها به این نتیجه رسیدند که این بحران به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. بنا بر این، با از سرگیری دوباره فعالیت‌هایشان، به جای استخدام دوباره نیروی کار تمام‌وقت، تصمیم گرفتن کارها را به فریلنسرها واگذار کنند. به این ترتیب، هم هزینه خدمات دهی به نیروی تمام وقت را کاهش دادند، و هم کارها را با سرعت بیشتری پیش بردند.

آینده فریلنسینگ و کار از خانه

دلیل سوم: فیلنسرها حتی از خانه هم می‌توانند کسب درآمد کنند

این مورد شاید بهترین ویژگی کار به سبک فریلنسینگ باشد. با توجه به اینکه بحران کرونا همچنان ادامه دارد، افراد دیگر تمایلی به ترک خانه برای کار کردن ندارند. از طرف دیگر،حتی اگر بحران کرونا تمام شود، خیلی از کارمندانی که به خاطر کرونا فریلنسر یا دورکار شدند، می‌گویند که دیگر تمایلی به برگشتن به سبک زندگی قبلی ندارند و کار کردن از خانه را ترجیح می‌دهند.

به علاوه، وقتی از خانه کار کنید، مدیریت زمان برای رسیدگی به امور زندگی‌تان هم راحت‌تر خواهد شد.

دلیل چهارم: درآمد فریلنسینگ حتی ممکن است بدون سقف باشد!

از آنجا که همکاری با فریلنسرها برای شرکت‌ها هزینه زیادی ندارد، دستمزد ساعتی فریلنسرها خوب است. شرکت‌ها برای همکاری با فریلنسر هزینه بیمه، سیستم کامپیوتری، نظافت شرکت، اجاره شرکت و برق و دیگر هزینه‌ها را نمی‌دهند. در عوض، دستمزد فریلنسر را بیشتر می‌‌کنند. حتی در این صورت هم کار با فریلنسرها برای شرکت‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

به علاوه، فریلنسر می‌تواند با شرکت‌ها متفاوتی کار کند و از هر کدام به صورت جداگانه درآمد داشته‌باشد. یکی از کارهایی که به فریلنسر درآمد مادام‌العمر می‌دهد، بلاگری در سایت‌ها است. فریلنسر می‌تواند با انتشار یم ویدیوی یوتیوبی یا یک مقاله در سایت‌های معتبر، درآمد مادام‌آلعمر از همان یک ویدیو یا یک مقاله داشته باشد.

دیلیل پنجم: فریلنسرها رییسشان را خودشان انتخاب می‌کنند!

با توجه به اینکه فریلنسر با شرکت‌ها متفاوتی همکاری می‌کند، در اغلب مواقع نیاز مبرم به کار ندارد. به همین خاطر، حین داشتن درآمد کافی، می‌تواند به دنبال فرصت‌ها جدید همکاری بگردد و تنها با کسانی همکاری کند که از نظر اخلاقی و حرفه‌ای با آنها می‌سازد.

در واقع، این جمله که «فریلنسر رئیس خودش است» واقعیت دارد!

آینده فریلنسینگ

سخن آخر

به وضوح روشن است که در آینده فریلنسینگ یکی از سبک‌ها شغلی بسیار پرطرفدار خواهد بود. کسانی در این زمینه موفق می‌شوند که زودتر از بقیه واردفریلنسینگ دنیای فریلنسینگ شوند. با توجه به روند رو به رشد جمعیت فریلنسرها، هیچ بعید نیست که فریلنسر بعدی شما باشید!

شما در مورد آینده فریلنسینگ چه فکر می‌کنید؟ آیا به آن خوشبین هستید؟

دسته بندی ها